Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hult
Tjena!
Ny här på forumet då jag precis köpt en V70 från 2001.
Började ikväll med att sätta in ett 12v uttag i bagageutrymmet då jag såg att det fanns fördragna ledningar till det.
Dock fick jag ingen ström till uttaget och såg då att det fattades en säkring, så då åkte jag iväg och köpte det.
Fortfarande ingen ström efter att jag satt i rätt säkring på rätt plats.
Googlade en hel del och hittade något om att man måste sätta dit "motstånd".
Så här ser utrymmet ut där mina säkringar sitter i bagageutrymmet:
Bild

Frågan är:
Det där såkallade "motståndet" som ska sättas in, är det en likadan "kloss" som är till höger om säkringarna? Isåfall, vilken plats och är det någon specifik "kloss"?

Mvh,
Hult
av andersuw
Är ganska säker på att det här mektipset ger alla svar du behöver (och några till). ;-)

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=18318

Du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa det men det tar ju inte lång stund att "regga" sig där om du inte redan är det.

Om man skall göra en lång historia kort så behöver du ett shuntmotstånd, troligen artikelnr 9494932. Men nej, detta är inte en av de "klossar" (reläer) som sitter närmast till höger om säkringarna i bakre säkringscentralen, REM (Rear Electronic Module). Det är istället en av de långsmala saker vars vänstra ändar skymtar i kanten av klädselpanelen, upptill och till höger på din bild. Du måste plocka bort klädselpanelen för att se dem helt. Shuntmotståndet skall in i den shuntplats som är märkt SH3. Det är den tredje av de sex shuntplatserna om man börjar underifrån och går uppåt.

Shuntmotståndet plus en säkring (15 A) i säkringsplats 7 kommer att ge dig ett så kallad 30-matat uttag, d.v.s. ett uttag som alltid ger ström även om du varken har tändning eller "radioläge" på. Detta kan vara såväl ett plus som ett minus beroende på vad man skall ha uttaget till. Vill du istället ha ett 15-matat uttag (ström bara vid tändning på) ger mektipset besked om hur du istället bör gå tillväga.
Släcka felkod

Du behöver nog en anan läsare, typ iCars[…]

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]