Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

jag märkte att det ligger en pöl med glykol under mattan på förarsidan på min V70XC 2,4T automat, 2001a med 29700 mil på mätaren.

Jag smakade och luktade på vätskan. Det är inte vatten. Jag antar att det är värmepaketet.

Min lokala Volvo verkstad vill ha 6100 sek för att byta det. De vill ha 3000 sek för värmeväxlaren och resten är jobb. Är det normalt? Någon som gjort detta?

Jag såg en instruktionsvideo på Youtube om hur det går till. https://www.youtube.com/watch?v=cD7L9hzHtNo Visserligen på en S70, men jag antar att proceduren är ungefär den samma.

Jag letade efter delar och hittade dessa:

http://www.bildelaronline24.se/volvo/v7 ... varmepaket

Dvs runt 400 sek för en icke-Volvooriginal.

Visst kan man göra detta jobb själv hemma i ladan själv om man är någorlunda händig, eller hur? Vad säger ni?
Har gjort det på en V70 -00 gamla karossen. Det är trångt men inte hela världen. Tror jag gjorde det på två timmar. Om du ger dig på det så var säker på att du har nya o-ringar till anslutningen också.

Säkerställ också att det är fritt flöde i det nya elementet, blås eller dylikt i det ena hålet. Speciellt om du köper billigt element på annat håll än Volvo.

Men först bör du nog bli hundra på att det är värmepaketet. Ta bort klädseln och stick in handen under elementet och leta droppar. Kan även vara längs rören genom torpedväggen. Vissa bilar läcker genom vindrutans limning (har du bytt glas nyligen?) och det vattnet samlar sig också på golvet. Det tar med sig smuts och material från mattor och luktar inte mumma det heller. Det finns även ett dränage från värmepaketet som går ut genom golvet, kolla att den inte hoppat ur. Du verkar inte helt säker på att det är glykol, därav min kommentar. Lite för många som byter lite för lättvindigt utan att vara säkra. Blir det några mängder på golvet ska det ju också försvinna från expansionskärlet, dvs ha koll på nivån. Är den full som alltid så tror jag inte på läckande element.
...och vad gäller pengarna. Normalt? Hmm...ja tyvärr börjar Volvohandlarnas prissättning bli sådan att det väl är normalt... Känner du en bra icke-märkesverkstad får du säkert väsentligt bättre pris, de har säkert bytt många sådana också.
Hej,

tack för snabbt svar. Nu har jag demonterat handskfack, paneler, samt golvmatta på förarsidan. Jag har hittat läckaget. Det finns spår av glykol vid torxskruven på bifogad bild. Så jag köpte ett nytt element. Jag tog inte det allra billigaste utan kostade på mig ett från Behr Hella för 1000 sek.

Jag tror det har läckt ut kanske 2-3 dl de senaste 700 milen, om jag jämför hur fyllt expansionskärlet var för 4 månader sedan. Dvs inga jättemängder.

När man ska byta elementet: måste man plocka av hela instrumentbrädan? På min gamla 850 var det förhållandevis lätt, men den var i två delar. På en XC70 2001a är den i ett helt stycke. Har svårt att se att man får ut den lådan med instrumentbrädan kvar.
Bilagor
20160128_064153.jpg
20160128_064153.jpg (882.65 KiB) Visad 2021 gånger
...och det verkar som man ska skruva en hel del. Finns beskrivet bättre i Haynes än på YouTube. För långt för att återge här så jag rekommenderar att du skaffar Haynes, t ex på Biltema. Man behöver flytta lite på hela huset ja för att inte skada/stuka elementet när man stoppar i det.
Hej,

tack för tipset. Jag kollade på den från Robert DIY på Youtube. Han var på en bilskrot och våldade ur den ganska kraftigt och givetvis skadades värmepaketet och lite annat gick sönder.

Jag kollade med Volvo verkstaden igen. De gick med på att jag köper delen och de gör jobbet för 3 tkr. Så det är inte så blodigt. Jag kör på det.

Mvh,
Paul
Nyckelproblem.

Skulle nog i första steget testa och byta bat[…]

Kör aldrig med Eco-läge blir både […]

Fick inviga VOC-knappen igår, bränslemo[…]

Japp ibland får man joxa för att f&ar[…]