Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maiden71
JAg har en v70-03 2,4. mkt har hänt med bilen så nu behöver jag all hjälp jag kan få. det började med i december med ett topplocksbyte .allt bytes packningar bultar vattenpump..mm,sedan kom det till kamremsbytet vilket inte blev helt lätt. tillslut fick den åka kärra till verkstad så kamremmen ställdes in rätt med allt som hör till.dom ringde och sa att bilen var klar så glad ihågen åktes den för att hämtas hem .den lever tänkte jag:)men det visa sig för bra för att vara sant.den starta lätt inga felkoder MEN lite dålig tomgång .körde en sväng gick fint svara bra med alla 200 hk mennär jag stanna lite dålig tomgång. dom sa kör hem den och återkom om den inte bli bättre .sagt och gjort .bilen kördes hem gick som en klocka värme kom .väl hemma så var tomgången lite jämnare men inte helt ok,.VAD ÄR FEL HJÄLP .
Användarvisningsbild
av milktrucker
luftspjäll
av maiden71
milktrucker skrev:luftspjäll
tror du det? inga felkoder som sagt .var ute och körde den lite nu.starta direkt jämn tomgång.baka ur garaget stanna ojämn tomgång .det är inte mkt men lite det ger inget utslag på varvräknaren. körde ca 10 min stanna ojämn tomgång .stängde av stog still ca 10 min .starta den gick jämt och fint körde en ca 10 min stanna hemma gick fortfarande jämt och fint. får gråa strån av detta.
Användarvisningsbild
av milktrucker
luftmassemästaren brukar ge utslag om den är kass och vandrande tomgång är symptom för spjällproblem
av maiden71
milktrucker skrev:luftmassemästaren brukar ge utslag om den är kass och vandrande tomgång är symptom för spjällproblem
spjällhuset är bytt på denna bil det gjordes förra våren.kan mitt lite dåliga avgasystem ge dessa symptom. `? som sagt den gick faktiskt bra efter turen idag. verkstaden sa att det n kunde ta ett par dagar på sig att hitta allt som är bytt ,stämmer detta?
Användarvisningsbild
av wissel
Tror det är ditt avgassystem som ställer till det för Lamdasonderna,
dom får fel värden och försöker fixa det............
av maiden71
wissel skrev:Tror det är ditt avgassystem som ställer till det för Lamdasonderna,
kan det vara så enkelt? innan motorn renoverades så kunde lambdalampan tändas när man gjorde kickdown så kanske du har rätt. det är så lite som den går ojämt med men man hör det ,och det ojämna är mera snabbt .ska försöka nästa gång den går ojämt spela in det så kan jag lägga ut den filmsnutten här .som dagt den visare inga felkoder därför sa verkstaden att jag kunde ta med den hem för dom viste inte vad dom skulle leta efter.men klockrent när man kör även på ettan inga misständningar inte orkeslös ,så som sagt alla tips motages
Användarvisningsbild
av wissel
maiden71 skrev:
wissel skrev:Tror det är ditt avgassystem som ställer till det för Lamdasonderna,
kan det vara så enkelt? innan motorn renoverades så kunde lambdalampan tändas när man gjorde kickdown så kanske du har rätt. det är så lite som den går ojämt med men man hör det ,och det ojämna är mera snabbt .ska försöka nästa gång den går ojämt spela in det så kan jag lägga ut den filmsnutten här .som dagt den visare inga felkoder därför sa verkstaden att jag kunde ta med den hem för dom viste inte vad dom skulle leta efter.men klockrent när man kör även på ettan inga misständningar inte orkeslös ,så som sagt alla tips motages
Lägg din energi på att fixa till avgassystemet istället.
av maiden71
wissel skrev:
maiden71 skrev:
ok då får vi fixa detta i helgen och hoppas att det är det :)
av maiden71
wissel skrev:
maiden71 skrev:
har nu ikväll hämtat hem bilen efter att fått systemet svetsad.och tror eller ej han gick så tyst jämnt och bra,nästan för bra för at vara sant. hoppas det håller i sig i morgon med när den ska ut och provas en sväng. kan ju säga att på vägen dit så gick han bra under färden men bluddra när jag tog still.tyckte dock att ham var lite väll törstig. hoppas detta nu är fixat varit lite mkt nu .

Jag monterade nu armen 'vriden 180 grader', d&arin[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]