Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av al72a
Hej

har fått panik

Min S60 , 2,4T - 01 har läcker servoolja. Verkar som det kommer från anslutning vid behållare. Del av slang kladdig på ovansidan, olja nere. inget läckage vid servopump/remenhet.

Finns två slangar (se bild)

1: en tunnare ca 10 mm (märkt return som går ner mot kupén) (nr 15)
2. en tjockare ca 25mm under beh som går till servopump (mot fronten/kylaren). (nr 6)

Volvo skulle ha 685 kr för den tjockare slangen.

1. Mekonomen verkar ta 225 kr för samma slang. Någon som vet om det är rätt slang? Mekonomen har skrivit returslang, men den liknar nr 6, inte nr 15. http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 08-61744sv

Mekonomen kunde inte svara på tjockleken. Biltema har inga servoslangar, Autoexperten har inga standard, bara racingslang men står inget om om längd eller tjocklek. Dålig info på deras hemsidor.

2. Hur lossar jag servobehållaren? Sitter två fläppar som är ihakade i kylvätskebeh. Är det bara att dra rakt up, lirka lite då kanterna på beh går ihop. Kylbeh sitter väl också bara med klipps i chassi??? Önskar lyfta upp servobeh för att lossa slangklämman och slangen på undersidan.

3. Vilka oljor kan jag använda? Blir dyrt att fylla på bara för att köra till verkstaden. Hur mycket rymmer systemet?
Kan man köra till verkstaden utan problem ca 7 km?

4. Läste någonstans att det kanske bara är klippsen som behöver bytas? Vet inte om det sitter engångs, ser inte förrän beh är bortplockad.
Tacksam för hjälp
Bilagor
Volvo servo slang , behållare sprängskiss GR-392653.jpg
nr 6 under beh verkar det läcka. ser inga sprickor dock
Volvo servo slang , behållare sprängskiss GR-392653.jpg (40.58 KiB) Visad 2402 gånger
av al72a
Varmt tack för tipset.

Skall se om jag kan dra, lirka upp den och titta. Man ser inte riktigt om det är en engångsklämma, som isåfall får byta, då denna inte skall gå att justera. Var orolig att slita... då kanterna går i varandra med kylvätskebeh.

Behöver ju inte loosa klämman innan fins marginal att lufta upp beh.

tack
av al72a
Tack för tips ang behållaren, någon som vet vad en sån kostar på Volvo? Får väl kolla om det är någon stråle först från slang. Det har ju kommit plötsligt.
Användarvisningsbild
av greeeken
al72a skrev:Tack för tips ang behållaren, någon som vet vad en sån kostar på Volvo? Får väl kolla om det är någon stråle först från slang. Det har ju kommit plötsligt.
Jag fick betala runt 200 kr
av al72a
Tack, måste variut rena fyndet :-)

Kollade med Volvo 460 kr ca... hoppas det bara är en klämma. slangen skall de ha 685 kr, Mekonomen kan inte ge besked på vilken slang de har inte ens uppg om diameter på den de säljer.
av al72a
Gick inte att dra upp med lätthet.

Kylbehkant går över servobehkant. måste benda isåfall. Sen är det två "sidorfalser" på servobeh som påträdd på kylbeh.

Trångt mellan servobeh och kåpa för elektronik. försökte få bort kåpan o tappade självklart ett klipps. ser klipps ligger nere vid spolarbeh. hjälpte inte att lossa skruv för spolarbeh... kan inte flytta runt denna mycket. sitter något engångsklips med tre jack vid behål. vid servopump är det riktig slangklämma.

kupé
.
kylbeh
servobeh
låda med elektroni
spol

strålkastare
av v70t4y2000
Du kan ta 2st bågfilsblad o trycka ned vid "klipset" på båda sidor så får du loss den....Om du nu måste ta bort behållaren.
av al72a
Ok tack för tips.

Angående klipps som lossnade var det för kåpa mellan spolarbehållare och servobehållare. Sitter npgon Boscchdel i.

Vad heter den delen/borken/kåpan? Vad är det för elektronik??? Vet inte vad jag skal få fram för volvonr på

http://www.volvopartswebstore.com/produ ... earchTerm=

se bild, gul prick
Bilagor
Volvo servoslang  anslutning  . klipps till kåpa märkt  (gul).jpg
Volvo servoslang anslutning . klipps till kåpa märkt (gul).jpg (37.43 KiB) Visad 3865 gånger
Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]

Stefans 968

Rear wiper delete, allt går att sätta t[…]

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]