Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken beskriver har jag nyligen bytt fjäderbenslagring. Orsaken var ett tråkigt klapprande ljud vid gupp etc. Inget snack om saken, sätet och lagret var slut. Dessa ersattes av nya delar från SKF samt nedersta varvet fick det extra gummi som volvo förde in efter ett antal år i serieproduktion av P2 plattformen. Glad i hågen över att nu ska det vara slut på klapprandet. Tar bilen dagen efter och till min förvåning låter det ännu jävligare.

Har jag lyckats få ihop delarna felaktigt? Det jag tyckte var lite konstigt var att själva lagringen som fästs i karossen inte var helt fixerad mellan sätet och det övre koniska gummi "locket". Är det korrekt att det inte ska vara det? Har jag fått fel detaljer från Mekonomen?

Idéer mottages gärna innan jag skruvar ner allt igen.
V70 har en konstruktion som hela tiden klonkar, och det är oftast bussningarna i subframen som väsnas. Det sticker ut två tappar från karossen som bussningarna träds över (för att hamna i rätt position), men hålen i bussningarna är lite större än tapparna, därför så fort subframen rör på sig lite fram och tillbaka uppstär ljudet. Finns olika produkter som skall eliminera oljudet, det är bara söka på t ex ebay. http://www.ebay.com/itm/New-Replacement ... Hz&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/New-Replacement ... H1&vxp=mtr
Lundis skrev:Det jag tyckte var lite konstigt var att själva lagringen som fästs i karossen inte var helt fixerad mellan sätet och det övre koniska gummi "locket". Är det korrekt att det inte ska vara det?
Kan du förklara lite tydligare vad du menar här? Lagringen skall bara läggas på fjädersätet och låsas med stjärnmuttern. Komprimerade du fjädern ordentligt när du spände stjärnmuttern så att den verkligen gängades hela vägen?

Det kan inte vara så enkelt att det är stabilisatorstaget som låter då?
Tack för era funderingar.

Tilläggas är att det inte later nämvärt längre när man passerar ett gupp. Däremot mindre ojämnheter i vägen då ljudet är metalliskt som att något är löst.

@marimbalanguage:
Angående subframen börjar jag bli lite orolig. Anledningen är att jag alltid varit fundersam på vart man ska lyfta bilen. De två senaste gångerna har jag varit lite mer våglig och lyft den i subframen längst fram(enkelt att komma åt och båda sidor lyfts samtidigt). Det börjar just nu framstå som dumt att göra så. Kan det vara orsaken att subframe bussningarna hamnat fel/glidit? Jag ska försöka hinna att kolla det i eftermiddag/kväll.
Går det att byta subframe bussningar utan att plocka ner halva bilen?

@Jeppe940
Det jag menar är att det finns ett spel som gör att själva lagret(om än lite) kan röra sig axielt då den koniska brickan(se lånad bild från nätet) inte trycker speciellt mycket nedåt mot lagret. Angående om jag monterat lagringen korrekt så tror jag det. Fjädern var så pass komprimerad att det var lätt att flytta den även efter fjädersätet var monterat. Det borde ändå vara av mindre betydelse eftersom lagrets axiella utrymme beror på höjden på fjädersätets smala del och vart den koniska brickan är placerad.
Bilagor
Namnlös.png
fjäderbenslagring
Namnlös.png (433.72 KiB) Visad 628 gånger
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]