Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
milktrucker: V8:an får man väl ändå säga ÄR den motor som har bäst hållbarhet. 315 hk på 4,4 liter får man väl ändå räkna som hyfsat låg trimningsgrad. T6:an finns mig veterligen bara med GM:s skräplådor och jag antar det inte blir mycket billigare att börja passa in den motorn med TF80-lådan (antar det inte är bolt-on och plug-and-play direkt). Dessutom känns T6:an, alltså den första T6.an och enda som erbjudits i XC90 I, sämre beryktad i överlag. Volvo har väl ändå bra rykte för sina turbos men inte gällande denna motor. 2,5T i all ära men i jämförelse med V8:an är den väldigt liten och på inga sätt jämförbar. Tror körupplevelsen får sig en rejäl törn där.

I och för sig var det just årsmodell 2005, som TS bil, som hade barnsjukdomar. Men barnsjukdomen var att ett balansaxellager, om jag minns rätt, kunde tappa smörjning och skära för att vatten kunde ansamlas. Man löste det med att lägga till ett dräneringshål och för årsmodell 2006-2010 (cirka motorserienummer 6000-någonstans och senare) har jag aldrig läst om någon som haft faktiska motorproblem med sin V8, alltså med själva motorn. Men min poäng är att jag undrar om TS problem med att ett vevaxellager skurit har någonting med barnsjukdomen rörande balansaxellagret att göra.

Kanske man skulle låta göra lite mer avancerad felsökning innan man konstaterar motorbyte krävs? Eller vad exakt såg mekanikern i fråga som fick honom att erfordra det utifrån att kika ner i cylindern?
av rid54
Om ett vevlager är slut, så kan man diagnosticera genom att ta bort tändstiften ett efter ett. Ljudet ändras påtagligt när cylindern inte har komp/arbetstakt på den skadade. Kanske funkar bara genom att eliminera tändning (ta bort tändspole). Nu vet jag ju inte om meken gjorde så, men metoden är inte okänd.

Om det faktiskt går att komma åt vevlagren underifrån med motorn kvar i bilen är det väl kanske en sådan åtgärd som vore lämplig? Det kan väl knappast kosta några 20.000 om det inte är extremt besvärligt.
Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]