- fre 11 dec 2015, 18:28
Volvo för att:
1. Fjädrarna ska upprätthålla ett adekvat rostskydd
2. Stötdämpare är en slitagesak som man inte vill behöva byta.
Kvalitet är A & O.
Det finns en risk att du fått fel fjäder/dämpare för det finns 15 olika fjädrar att välja på till framvagnen.
Det är ditt chassinummer som avgör, om du säger ditt reg.nr kan du få artikelnumret direkt här.
om du vill ha mjuk orginalfjädring så ska du följande
FRAMVAGN:
Fjäder: återkom med regnr så kan jag hitta rätt fjäder till just ditt chassinummer!
Dämpare: 8667248 eller 8667253 beroende på regnr för det är beror på chassinumret. Ca 1200 kr.
BAKVAGN:
Fjäder: 30639052(utan nivåreglering, för AWD) ca 1000 kr
Dämpare: 30683627(AWD) ca 3000 kr
Volvo kan självfallet byta det åt dig, men det kan även vilken verkstad som helst, ja t o m en vanlig garagemekare.
Ring runt o fråga några verkstäder om pris om du står för delarna själv. Finns säkert folk här som kan hjälpa dig för en bråkdel av priset.
Finns också en uppsjö av kompletta fjäderben med dämpare på bildelsbasen för en liten summa. Går att hitta fina ex som inte gått så långt om man har tur.
Som tidigare nämnts, däck är det främsta som påverkar stötigheten i bilen eftersom det är det som primärt tar upp stötarna, inte fjäder och dämpare som mer är chassists rörelser.
Jag kör 3.0 i däcken(65-profil) och däcken är inte alls stötiga medan 50-profil och 2,5 i ringtryck är mycket stötigare trots lägre ringtryck.
Jag misstänker att du kör på 17-tumsfälgar?
Eftersom däcket fungerar liknande en luftfjädringsbälg blir funktionen därefter
65-profil är mjukt och skönt att åka, man känner inte några stötar direkt.
55-profil ger något stabilare körkänsla.
50-profil ger aningen stum körkänsla, stötigt och mycket stabil o sportig känsla.
45-profil blir mycket hårt att köra på.
1. Fjädrarna ska upprätthålla ett adekvat rostskydd
2. Stötdämpare är en slitagesak som man inte vill behöva byta.
Kvalitet är A & O.
Det finns en risk att du fått fel fjäder/dämpare för det finns 15 olika fjädrar att välja på till framvagnen.
Det är ditt chassinummer som avgör, om du säger ditt reg.nr kan du få artikelnumret direkt här.
om du vill ha mjuk orginalfjädring så ska du följande
FRAMVAGN:
Fjäder: återkom med regnr så kan jag hitta rätt fjäder till just ditt chassinummer!
Dämpare: 8667248 eller 8667253 beroende på regnr för det är beror på chassinumret. Ca 1200 kr.
BAKVAGN:
Fjäder: 30639052(utan nivåreglering, för AWD) ca 1000 kr
Dämpare: 30683627(AWD) ca 3000 kr
Volvo kan självfallet byta det åt dig, men det kan även vilken verkstad som helst, ja t o m en vanlig garagemekare.
Ring runt o fråga några verkstäder om pris om du står för delarna själv. Finns säkert folk här som kan hjälpa dig för en bråkdel av priset.
Finns också en uppsjö av kompletta fjäderben med dämpare på bildelsbasen för en liten summa. Går att hitta fina ex som inte gått så långt om man har tur.
Som tidigare nämnts, däck är det främsta som påverkar stötigheten i bilen eftersom det är det som primärt tar upp stötarna, inte fjäder och dämpare som mer är chassists rörelser.
Jag kör 3.0 i däcken(65-profil) och däcken är inte alls stötiga medan 50-profil och 2,5 i ringtryck är mycket stötigare trots lägre ringtryck.
Jag misstänker att du kör på 17-tumsfälgar?
Eftersom däcket fungerar liknande en luftfjädringsbälg blir funktionen därefter
65-profil är mjukt och skönt att åka, man känner inte några stötar direkt.
55-profil ger något stabilare körkänsla.
50-profil ger aningen stum körkänsla, stötigt och mycket stabil o sportig känsla.
45-profil blir mycket hårt att köra på.
Bojkotta Exxon Mobil
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez
De köper olagliga transporter till o från deras fabrik.
De rekommenderar en lågfriktions A5-olja till en motor som kräver högsmörjande A3.
De orsakade en av världens största oljekatastrofer med deras fartyg Exxon Valdez
- By Senagy