Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1025497
johnnype skrev:förra ägaren bytt tavlor? lappen eller datumet du såg på själva instrumentet säger noll om vilken mjukvara det faktiskt har fått inladdad. Jag har ett instrument stämplat 2012 men har grönkontakt och 2003/04 mjukvara.

MEN det gjordes en specialmjukvara av Volvo en gång då man bytte ut 02 instrumenten till det nyare med LED. Men för att pricka ett begagnat sådant ska man ha lotto-tur, vilket du kan ha haft. Bara donatorbilens VIN-kod hade avslöjat sanning..

Det motsäger således inget i första inlägget, men vad ville du ha hjälp med?
Hej Johnny! Precis! Det sitter ett sån't instrument (det nyare med LED och kromringar) i min V70 T5 -02, bytt på begagnatgarantin (efter diverse strul med säljaren) våren 2008, strax efter att jag köpt den. Anledningen var att helljusindikatorn bara fungerade ibland, säkert p.g.a. de spruckna lödningar som de tidiga DIMarna hade sådana problem med. Jag är säkert inte ensam om att ha ett sådant i en -02:a så Lotto-tur vet jag inte om man behöver ha för att hitta ett. Men oddsen är för den skull kanske inte de allra bästa. ;-)
#1025617
andersuw skrev:Hej Johnny! ...<klipp klipp>... Jag är säkert inte ensam om att ha ett sådant i en -02:a så Lotto-tur vet jag inte om man behöver ha för att hitta ett. Men oddsen är för den skull kanske inte de allra bästa. ;-)
Tjenare Anders!

Du är säkert inte ensam, men de som vill byta och läser i detta forum vill nog köpa på eftermarknaden så att säga. Det innebär att t.ex din bil behöver skrotas först. Instrumentet läggs på en hylla hos någon skrot och listar det som ett 2002 DIM. Det är då som problemet uppstår... :D

Jag pratade med en kille under helgen som hade bytt på Volvo Åf till sin V70 02'a. Han hade fått det med lamporna, och det var alltså inget begagnat dom bytte till.

Nu blev det intressant, Volvo har alltså båda varianterna ute på verkstäderna.

Våra odds blev precis lägre :roll:
#1025704
johnnype skrev:Du är säkert inte ensam, men de som vill byta och läser i detta forum vill nog köpa på eftermarknaden så att säga. Det innebär att t.ex din bil behöver skrotas först. Instrumentet läggs på en hylla hos någon skrot och listar det som ett 2002 DIM. Det är då som problemet uppstår... :D
Ja den behöver förstås skrotas först och den är dessbättre inte i närheten av det tillståndet ännu. :D Har som du kanske redan sett just köpt något väsentligt nyare (i praktiken så gott som nytt för en gång skull) men inte för att den gamle egentligen börjat svikta. Hade tänkt att köra den ett par år till men dök mer eller mindre av en slump på vissa omständigheter som fick mig att ändra uppfattning. :wink: Dessbättre har sonen och sonhustrun förklarat sig villiga att få den gamle i present. Det känns bra, särskilt som jag fäst mig vid den efter allt "moddande" och vet att jag aldrig kan få ut, med tanke på åren och milen, vad jag egentligen tycker den är värd. :D

När det gäller att leta instrument på skroten: Vet du om det finns något säkert sätt att se på en DIM som ligger på skroten och kommer från en 02:a om det är den speciella varianten, d.v.s. 03-04 DIM hårdvarumässigt men med mjukvara för 02? Kromringarna är ju en indikation men de kan ju, om man moddar lite, även placeras på en original 02 DIM.
johnnype skrev:Jag pratade med en kille under helgen som hade bytt på Volvo Åf till sin V70 02'a. Han hade fått det med lamporna, och det var alltså inget begagnat dom bytte till.

Nu blev det intressant, Volvo har alltså båda varianterna ute på verkstäderna.

Våra odds blev precis lägre :roll:
Ja detta låter onekligen lite myko. Såvitt jag minns (och jag är ganska säker på att jag minns rätt trots att det nu är ett bra tag sedan) så fanns det inget annat DIM att tillgå som reservdel till 02 än det nya (med LEDer och kromringar) när jag bytte DIM 2008. Så varför finns det nu? Om man specialutvecklat mjukvara för att kunna köra 03-04 DIM på 02:orna verkar det ju lite befängt att nu plötsligt tillhandahålla den felbenägna ursprungsvarianten som reservdel.
#1025757
Det gör det hela svårare som sagt. För att svara på din fråga, det finns tyvärr inget sätt att veta vilken mjukvara ett instrument som "ligger" på skroten har. Varken artikelnummer eller datumstämplar är nån garanti som jag beskrev i första inlägget. Det är bara att koppla in i en bil med känd årsmodell för att testa.
#1025812
johnnype skrev:Det gör det hela svårare som sagt. För att svara på din fråga, det finns tyvärr inget sätt att veta vilken mjukvara ett instrument som "ligger" på skroten har. Varken artikelnummer eller datumstämplar är nån garanti som jag beskrev i första inlägget. Det är bara att koppla in i en bil med känd årsmodell för att testa.
Ja, jag förstår att detta är vad som gäller mer allmänt. Men om man tittar på DIMar från bilar av MY -02 specifikt (och jag tror inte skroten missar när det gäller MY på bilen) finns det väl rimligen bara två alternativ, förutsatt att DIMen överhuvudtaget funkat i bilen, vilket man borde kunna utgå från: Antingen är DIMen hårdvarumässigt av den ursprungliga modellen med lampor och problematiska lödningar eller av den nya med LEDer och nytt kretskort. Mjukvaran borde i båda fallen förstås vara för en bil av MY -02 men anpassad så att den funkar med hårdvaran i respektive DIM. Frågan är om man utifrån kan skilja på dessa två, bortsett från kromringarna, som inte ger någon helt säker indikation.
#1025859
johnnype skrev:I det fallet är det ju bara att vända på det, sitter det socklar för glödlampor = gammalt. Annars är det LED på det nyare instrumentet och dom behöver inte bytas är det tänkt.
Ja naturligtvis har du helt rätt. När jag tänker på de bilder av DIM-baksidor som jag sett är glödlamporna åtkomliga utifrån, utan något behov av att plocka isär DIM. Alltså är det bara att be skroten att vända på instrumentet om det inte redan finns en bild av hur baksidan ser ut.

Har förstås själv inte något behov av DIM-byte just nu och hoppas/tror att det inte uppstår något heller. Men detta kan ju vara bra att veta för dem som letar rätt begagnad DIM, vilket är vad din tråd handlar om.
V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]