Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fexh
Hej!

Jag köpte för ett tag sedan en liten "box" med usb, aux och bluetooth som jag kopplade in i stereon (HU-603) i min V70N 2.4T 2002. Den fungerar bra och man kan spela musik från mobilen problemfritt. Dock har jag problem med att den drar tjuvström när bilen är avstängd.

Boxen kopplades in via cdväxlar-uttaget samt en kabel som skulle anslutas till 12v. Jag letade upp ett kopplingsschema och anslöt boxens kabel till den lila kabeln, som sitter på stift 2 i det gröna kontaktstycket på baksidan av stereon. Detta stift skulle vara "12v key", alltså som jag förstod det endast ström på när tändningen är påslagen (vilket var det jag eftersökte). Kolla http://www.tehnomagazin.com/Auto-radio- ... nector.htm om ni ej förstår vad jag menar (bläddra ner till HU-603).

Eftersom jag märkte rätt så snart att så inte var fallet testade jag att ansluta boxen till den röda grövre kabel på stift 1, men med samma resultat.
Nu är min fråga varför det är ström på den lila kabeln konstant? Och vad jag kan göra? Finns det någon annan kabel i närheten som det endast är ström på med tändning påslagen?

Tack på förhand!
Hur har du konstaterat att den drar tjuvström?
Har försökt ampere-mäta utan framgång för ett tag sedan, larmet ville av någon anledning gå...
Dock har jag testat på längre sikt och sett att med boxen ikopplad sjunker batteriets spänning dag för dag, medan det ligger kvar på nästintill samma nivå om boxen är urkopplad. Dessutom har det inte varit några problem innan jag köpte boxen, så kan med största sannolikhet säga att det är den som är problemet.
Har funderat på det alternativet också. Funderar dock på om det finns någon möjlighet att den drar ström via cdväxlar-uttaget (8-pin-kontakten på baksidan av stereon). Är det någon som vet om det är möjligt?
fexh skrev:Har funderat på det alternativet också. Funderar dock på om det finns någon möjlighet att den drar ström via cdväxlar-uttaget (8-pin-kontakten på baksidan av stereon). Är det någon som vet om det är möjligt?
Finns nog men varför krångla till de ^^ Kör som ovanstående sa. Jag gör lika dant till min låda och de funkar kanon! Drar ingen
tjuvström eller liknande :)
Finns remote på DIN-kontakten som går till ev. slutsteg (6-pol), men isåfall skulle jag sätta ett relä och endast ta styrström.

Gällande box har jag kört GROM i två år, funkat felfritt. Kör spotify över bluetooth med rattknapparna.
Efter hur lång tid mätte du? Funderar om det kan ligga ström kvar ett ttag efter även i denna kabel, stänger du av bilen och väntar någon minut hör du ju att flertalet reläer klickar, tänkte du nått på detta?

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]