Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
Hej,
Min "problemfria" bil läcker olja från en packbox fram på höger sida. Den togs in i måndags för att byta denna packbox. Nu har den börjat läcka på samma ställe igen. Reklamationsansv nämnde spricka i godset som ev. möjlighet alternativt defekt packbox. Idag när jag fick lämna in den och jag talade med min mek så var han inne på att det var för mycket olja i huset och att det var det som tryckte ut oljan.
Min fråga till er gurus, är detta verkligen möjligt. Om en packbox fungerar som den skall så är den väl antingen tät eller så går den sönder? Eller är det anorlunda med packboxar på bilar? Någon som vet om liknande fel?
av Addekarlsson
Ändrade lite i topic, så man ser på ett ungefär vad tråden handlar om. :D

En packbox är inte bättre än att den mycket väl kan spotta olja, om man har för mycket olja i motorn, så det blir för högt tryck.
Dom är bara byggda för ett visst tryck, och slår man i en halvliter (taget i luften) för mycket olja, så blir det ju genast ett högre tryck än vad som ska vara.
Nu vet jag dock inte vad som anses vara för mycket för att en packbox ska börja läcka, men jag har själv råkat ut för det.

Hade en 740 med B230F som fick lite för mycket olja i sig (oljemätaren på påfyllningshandtaget fick frispel). Då läckte främre packbox till kammen. När jag sen tömde ur olja till normal nivå, så slutade det läcka.
Toppen var vid detta tillfälle renoverad ca ett år tidigare.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Tackar Adde,
Det känns alltid lite bättre med bekräftade uppgifter, för personligen hade jag inte hört talas om att packboxar kan läcka fast de är hela. Det bästa med min bilaffär är iaf att den har skett via Rejmes i Norrköping som har skött detta på ett mycket proffsigt sätt. Tack för svaret Adde!

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]