Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av suvlaki
Hur kan man se om bromsskivorna är skeva? Det darrar nämligen när jag gör inbromsningar från 100 och över. Kan det vara styrled för besiktningen sa att den behöver bytas snart. Bilen är en s60 t5 -02
Användarvisningsbild
av greeeken
suvlaki skrev:Hur kan man se om bromsskivorna är skeva? Det darrar nämligen när jag gör inbromsningar från 100 och över. Kan det vara styrled för besiktningen sa att den behöver bytas snart. Bilen är en s60 t5 -02
Det är då inte lätt att se om dom är skeva.
Användarvisningsbild
av ziaal243
mm jag tror det är lite svårt att se det, men darrar ratten när du bromsar ?
av suvlaki
lite grann men ju snabbare jag åker och bromsar desto mer känns det. Men jag känner inget om jag inte kör över typ 70- 80 km/h
Användarvisningsbild
av greeeken
suvlaki skrev:lite grann men ju snabbare jag åker och bromsar desto mer känns det. Men jag känner inget om jag inte kör över typ 70- 80 km/h
Skeva skivor märker man när man bromsar
Ratten vibrerar och bromspedalen vibrerar.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
suvlaki skrev:Hur kan man se om bromsskivorna är skeva? Det darrar nämligen när jag gör inbromsningar från 100 och över. Kan det vara styrled för besiktningen sa att den behöver bytas snart. Bilen är en s60 t5 -02

Hade samma symptom på min 850 T5á efter ha varit tvungen & bromsa kraftigt från 220km/h på Autobahn pga ngn dumfan som svängde ut i vänsterfilen utan att se sig för...... skivorna var nyligen bytta så det kändes ju lite snöpligt.

Vibrationerna kändes som sagt inte när man körde i stadstrafik & bromsade utan bara vid kraftiga inbromsningar i höga farter.

Ngn sade att om skivorna isäg är i gott skick (hyfsat nya) att man kan lämna in dem & få dem svarvade & på så sätt bli kvitt "skevheten".....vet inte om det stämmer dock.
av suvlaki
Men varför känner jag bara av det vid högre hastighet? Borde det inte kännas konstant vid bromsningar? Så surt att byta skivor och problemet e kvar. Vill vara helt säker på att skivorna är skeva. Finns det inte något mätinstrument?
Användarvisningsbild
av Bänktsson
Max sidokast fram: 0,040 mm
Max sidokast bak: 0,050 mm

För att mäta upp detta behövs ett speciellt mät-
instrument som skruvas fast på hjulspindelen.
Alla välutrustade verkstäder borde ha något liknande
i instrumentväg
av volvoR+s60
Bussning länkarm?? Kan vara det.
vibrationer i ratten vid inbromsning så kan du märka om bromsskivan är skev.
av Mikael-71
Du kan ha fått skit bakom skivan. Jag fick mina skivor svarvade, Volvo verkstaden tog 800 spänn för att hitta felet. Inget hjälpte.

Jag satte en mätklocka med magnet fot och bultade fast skivan. Det visade sig att den kastade 0.2mm och det var skit bakom. Tror att det är den lilla rostkanten som lyft skivan lite från lagret (trots skruven) när man bytt däck och det rasat mellan en så liten flaga. Den behöver ju bara vara någon hundradel stor fär att det ska kasta ute på skivan.

Mikael
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]