Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fumi
Vid fullt rattutslag låter/gnisslar det från hjulhuset/hjulet. Vad kan problemet vara? Det har varit så ett bra tag, både med sommardäck och vinterdäck (olika fälgar till däcken). Har precis gjort stor service på bilen och bytte då oljor och filter. Även gjort balansering och framvagnsinställning. All hjälp uppskattas!
av III
Är det inte däcken som nöter mot innerskärmen vid fulla rattutslag? Testa och sväng fullt och sen vrid tillbaks lite. Upphör skrapandet har du felet där. Du ser nog nötning i innerskärmen. Inget farligt eller ovanligt. Blir gärna så med breda däck. Styrstoppen som är monterade på länkarmarna är halvmåneformade och slits. Du kan byta vänster till höger så borde det upphöra. Ev kan det funka med en eller några brickor mellan styrstopp och länkarm också. Byter man till bredare däck finns större styrstopp. För mig hjälpte det inte helt utan jag la dit några brickor också. Funkat perfekt.
av ThunderAce
vid fullt rattutslag så är det styrbegränsarna som går i och om hjulen rör sig upp och ner så kan det gnissla, eftersom du skriver
att det inte spelar roll med sommar och vinterdäck då tar inte hjulen i hjulhuset vid fullt styrning i alla fall, eller???

breda däck?

då skulle jag prova detta

enkelt och billigt om du har nån slags fett hemma, upptäckte det på min
upp med bilen, och fetta in dessa två ytor (bilden visar vilka) ut och kör och prova fulla rattutslag.
1.jpg
1.jpg (74.09 KiB) Visad 5035 gånger
Löst?

däremot om det låter hela tiden när du svänger vänster/höger så kan det vara fjäderbenslagring, det kan du även testa
när du har bilen upphissad, sväng hjulen för hand så hörs det rätt bra när man är bredvid och lyssnar
men om du gjorde service å verkstad så skulle de ha upptäck detta

vad har du fått fram?

eftersom jag har breda däck så har jag eftermarknads begränsare och det verkar vara dåligt plastmaterial i dessa och det gnisslar
av Fumi
Det är bara vid utslag åt vänster som det låter i höger hjulhus har jag märkt. Och även slitet i själva hjulhuset preis som III skrev. Men jag har inte för breda däck..
av ThunderAce
kan vara styrstoppet som är utslitet och då svängen den mer än det ska, kika på dessa, som skrivet ovan sitter på
länkarmen, finns olika utföranden, dels ett fast med plastmaterial eller en hårdare gummirulle

i denna tråd finns en bild hur just denna ser ut som jag har
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
av III
Gör det enkelt och billigt. Pröva och byt styrstopp från höger till vänster och vise versa. Dom slits bara på ena sidan av det rundade. Du ser att dom är platta på ett ställe. Funkar det inte fullt ut ändå så prova med några planbrickor mellan styrstopp och länkarm. Lika många vid båda skruvarna såklart. Inget ovanligt att p2 bilarna gör så även vid standard dimension på däck. Finns olika storlekar på styrstopp men är det inte bytt dimension funkar min ide ovan.
av LaRy
Nu skriver du inte vad du har för bil, men har du en S80 fram till mY06 kan det vara följande. Jag hade min bil inne på en mindre reparation. Eftersom det är en bra verkstad sa de att de även fixat missljudet som de noterat vid fullt rattutslag. De kortade något horn som tar i hjulets balanseringsvikter. De menade att det skall egentligen användas en annorlunda typ av vikter på hjulets insida på just S80. Alternativet är att korta ett "horn". Utan att veta exakt vad de kortade, blev det i alla fall tyst vid fullt utslag.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]