Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvojanne10
Hej, tog precis av mina sommardäck 195/65-15. De fick underkänd på besiktningen så måste köpa nya. Om jag vill ha kvar samma fälg, vilka dimensioner har jag då att välja på? Är det bara 195/65-15 eller har jag lite valfrihet? Har hittat ett par billiga 165/65-15 funkar dessa? Kan jag variera även tumtalet och fortfarande ha kvar samma fälg?
av ThunderAce
Du kan absolut inte ändra tum och ha samma fälg däremot bredd och profil kan du leka med
se bild för alternativ, rullomkretsen ska inte överstiga ±5% därför är det bara de godkända dimensioner som visas
Bilagor
däck alternativ.jpg
däck alternativ.jpg (162.14 KiB) Visad 1074 gånger
av ThunderAce
yess, samma fälg som du har nu 15" kan man använda dessa dimesioner, dock så rekomenderas att hålla dig så nära
original som möjligt pga av andra faktorer på bilen, att det inte tar i hjulhusen när du svänger fullt osv.
själv så håller jag mig max upp till 2,5% större/mindre, hastighetsmätaren i bilen kommer visa olika också beroende
på åt vilket håll du väljer att gå, men du är absolut inte fast på den dimension du har idag som du vill byta.
sen har du en 15" fälg som är troligtvis 5-6" bred, innebär att allt över 195 i bredd så kommer det vara som en ballong
när du har monterat däcken och belastat det med bilens vikt, kommer se märkligt ut. sen är det klart pris på
däcket om den avviker för mycket från en standard dimension

som du själv föreslår så funkar det med 165 bredd men däckprofilen måste gå upp till 80 och då är rullomkretsen 1,53% större
175/70 - 1,31% mindre
185/70 - 0,92% större
175/75 - 1,22% större
Användarvisningsbild
av Perra83
Är det 195/65 15 på de däck som sitter kvar på bilen byter du till samma dimension. Köp gärna samma märke och modell. Snåla gärna in på något annat men gör det INTE på däck och bromsar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Perra83 skrev:Är det 195/65 15 på de däck som sitter kvar på bilen byter du till samma dimension. Köp gärna samma märke och modell. Snåla gärna in på något annat men gör det INTE på däck och bromsar.
varför ska han köpa samma märke och modell? ?:-/

Marknaden utvecklas hela tiden och det kommer bättre däck som rullar lättare, är tystare och har bättre våtgrepp, att hänga kvar i något sämre finns väl ingen anledning till?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till 195/65/R15 kan du välja däck som är 185/65/R15, men de blir lite mindre i bredd och lite mindre i rullomkrets.
195 är bredden på däcket. Passar fälgar som är 6,5 tum breda, precis som även 185 gör.
65 är däckets s.k profilhöjd, dvs det som är mellan fälgen och marken. Detta anges i % och är i relativitet till däckets bredd. Alltså 65% av 195, vilket blir ca 127 mm av däckets bredd på 195.
R15 står för radial(en däcktyp) och fälgstorlek är 15, dvs däcket passar enbart på fälgar som är 15 tum.
Det är ytterst lämpligt att hålla sig till 195/65/15 eftersom det är rätt däck för bilen. 185-däck gör att bilens däck blir något smalare(bättre grepp på vintern) men också att omkretsen blir en aning mindre så bilen rullar långsammare än vad mätaren anger. Det skiljer dock någonstans kring 1-2 % så det är marginellt lite och avvikelser upp till 5% är tillåtna.

Andra dimension till 15 tums fälgar är avvikande och dyrare, så det finns ingen som helst anledning att köpa de.
av volvojanne10
milktrucker skrev:
Perra83 skrev:Är det 195/65 15 på de däck som sitter kvar på bilen byter du till samma dimension. Köp gärna samma märke och modell. Snåla gärna in på något annat men gör det INTE på däck och bromsar.
varför ska han köpa samma märke och modell? ?:-/

Marknaden utvecklas hela tiden och det kommer bättre däck som rullar lättare, är tystare och har bättre våtgrepp, att hänga kvar i något sämre finns väl ingen anledning till?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Till 195/65/R15 kan du välja däck som är 185/65/R15, men de blir lite mindre i bredd och lite mindre i rullomkrets.
195 är bredden på däcket. Passar fälgar som är 6,5 tum breda, precis som även 185 gör.
65 är däckets s.k profilhöjd, dvs det som är mellan fälgen och marken. Detta anges i % och är i relativitet till däckets bredd. Alltså 65% av 195, vilket blir ca 127 mm av däckets bredd på 195.
R15 står för radial(en däcktyp) och fälgstorlek är 15, dvs däcket passar enbart på fälgar som är 15 tum.
Det är ytterst lämpligt att hålla sig till 195/65/15 eftersom det är rätt däck för bilen. 185-däck gör att bilens däck blir något smalare(bättre grepp på vintern) men också att omkretsen blir en aning mindre så bilen rullar långsammare än vad mätaren anger. Det skiljer dock någonstans kring 1-2 % så det är marginellt lite och avvikelser upp till 5% är tillåtna.

Andra dimension till 15 tums fälgar är avvikande och dyrare, så det finns ingen som helst anledning att köpa de.
Bra svar, tack så mkt :)

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]