- sön 08 nov 2015, 17:23
Hej!
Ny användare här på forumet, hoppas på lite hjälp :)
Jag har en V70 -06.
För en vecka sedan byttes båda hjullagren fram.
Jag meddelade då mekanikern att jag misstänkte drivknuten, och bad honom kolla båda sidor.
Han avgjorde att det rörde sig om båda hjullagren fram.
De byttes som sagt, men efter bytet har jag fått ett riktigt otrevligt missljud vänster fram.
Efter allt jag läst mig till så verkar det vara ett typiskt ljud för just kasst hjullager.
Både belägg och skivor är bytta fram, sedan 4 mån tillbaka.
Den besiktades utan anmärkning för en månad sedan och visade jämn bromsverkan både fram och bak.
Under veckan som gått har jag känt på fälgarna och kan inte känna någon temperaturskillnad, och ingen av dem är glödhet.
Det verkar inte som att beläggen ligger på och att det därför rör sig om oket heller.
Inget missljud vid fulla rattutslag åt något håll.
Däremot vissa vibrationer i gaspedal som är nya och den känns något "bångstyrig" i högre farter, mellan 80-110 km/h.
Samtidigt är den något jämnare över gupp efter bytet.
Oljudet hörs vid både låg och hög fart, ökar i volym vid högre fart.
I helgen hissade jag upp vänster framdäck och rullade med händerna.
Jag kan inte svara på hur lätt det skall gå, men jag upplevde att det var trögrullat och att jag hörde att skrapljud någonstans ifrån, men jag saknar erfarenheten för att kunna avgöra vad det hade kunnat vara.
Jag vill ogärna lämna in den på verkstaden igen, då det isf är femte gången jag lämnar in den för nya fel sedan första bytet av krängningshämmare höger fram.
Hoppas att någon här inne kan ha en idé om vad det kan tänkas vara :)
Mvh Ulrika
Ny användare här på forumet, hoppas på lite hjälp :)
Jag har en V70 -06.
För en vecka sedan byttes båda hjullagren fram.
Jag meddelade då mekanikern att jag misstänkte drivknuten, och bad honom kolla båda sidor.
Han avgjorde att det rörde sig om båda hjullagren fram.
De byttes som sagt, men efter bytet har jag fått ett riktigt otrevligt missljud vänster fram.
Efter allt jag läst mig till så verkar det vara ett typiskt ljud för just kasst hjullager.
Både belägg och skivor är bytta fram, sedan 4 mån tillbaka.
Den besiktades utan anmärkning för en månad sedan och visade jämn bromsverkan både fram och bak.
Under veckan som gått har jag känt på fälgarna och kan inte känna någon temperaturskillnad, och ingen av dem är glödhet.
Det verkar inte som att beläggen ligger på och att det därför rör sig om oket heller.
Inget missljud vid fulla rattutslag åt något håll.
Däremot vissa vibrationer i gaspedal som är nya och den känns något "bångstyrig" i högre farter, mellan 80-110 km/h.
Samtidigt är den något jämnare över gupp efter bytet.
Oljudet hörs vid både låg och hög fart, ökar i volym vid högre fart.
I helgen hissade jag upp vänster framdäck och rullade med händerna.
Jag kan inte svara på hur lätt det skall gå, men jag upplevde att det var trögrullat och att jag hörde att skrapljud någonstans ifrån, men jag saknar erfarenheten för att kunna avgöra vad det hade kunnat vara.
Jag vill ogärna lämna in den på verkstaden igen, då det isf är femte gången jag lämnar in den för nya fel sedan första bytet av krängningshämmare höger fram.
Hoppas att någon här inne kan ha en idé om vad det kan tänkas vara :)
Mvh Ulrika
- By ljushuvud