Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hoffmeister2
Tjenare!

Ska byta termostat på min S60 2.4T. Tänkte samtidigt byta så mycket av kylarvätskan som går att byta. Hur går jag tillväga för att göra det? Räcker det att släppa på nedre kylarslangen och låta det rinna ur bara? Antar att man inte får ur allt vatten då, men kanske det mesta?
Några andra tips på hur det lättast görs?

Mvh
Användarvisningsbild
av milktrucker
avtappningskranen
av Rådlös
För att vara säker på att allt rinner ur bör man ju öppna påfyllningslocket i expansionskärlet också. Annars kan det uppstå vacuum som håller kvar vätska i "något hörn". Se också till att reglage och ventiler till kupéelement är öppna (om det går?) så att vätskan kommer ur där också.
av svda
I min V70 blen det drygt 2 l kvar efter tömning. Tror det är lika med din S60. Jag ville byta kylvätskan hel. Bytte med rent vatten 2 ggr och däremellan körde jag upp tempen tills termostaten öppnade och avslutade med att fylla med 50 % etylenglykol.
av Hoffmeister2
Ok, då lutar det åt att jag släpper ut från nedre kylarslangen, alternativt avtappningen på kylaren. Sedan det som blir kvar får vara kvar helt enkelt.
Sedan fyller jag upp kylaren till max, kör motorn tills termostaten öppnar, och fyller på tills det blir fullt.

Något sådant?
av svda
Hoffmeister2 skrev:Ok, då lutar det åt att jag släpper ut från nedre kylarslangen, alternativt avtappningen på kylaren. Sedan det som blir kvar får vara kvar helt enkelt.
Sedan fyller jag upp kylaren till max, kör motorn tills termostaten öppnar, och fyller på tills det blir fullt.

Något sådant?
Finns ingen anledning att lossa slangen. Använd kranen på kylaren istället.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]