Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JRS
Hej, många inlägg ang. vibrationer, men inget påminner om de jag har, om jag kör ca 80 kmh har jag vibrationer i framvagnen
vid 90-100 går bilen klockrent, vibbarna känns mest i jämn fart, har bytt massor med delar i framvagnen även olika kombinationer av fälgar och däck har testats, de flesta har problem vid hög belastning acceleraton osv. för mig är det tvärtom, nån som har liknande
erfarenhet, tacksam för ideer och tips, bussningar,,, styrleder, lager, fjäderbenslager mm. mm. är bytt eller kollat...
av sensonic
Motorfästen/momentstag.

Drivknutar.

Jag har något liknande på min -00, första gen. Tekniskt är de väl rätt lika och detta gäckar mig. Rev höger drivaxel i helgen och öppnade yttre knut. Hyfsat gott skick men med lite fördjupningar på vissa ställen. Hade ingen ny så på med samma igen efter rengöring och infettning. Operationen reducerade vibrationerna lite så jag är väl något på spåren.
Användarvisningsbild
av JRS
ok,, kan man ta loss drivaxeln utan att lossa hela fjäderbenet?
av sensonic
Som sagt, har inte skruvat på en V70n men jag tror det är som på min.

Lossa skruven till drivaxel, lyft bilen, ta av hjulet, ta av och fixera bromsoket, ta av gnälllstagets övre fästpunkt, frigör ABS-kablaget, skruva loss ABS sensor, lossa lite på de tre skruvarna till fjäderbenslagringen uppifrån, ta bort skruven till drivaxeln, ta av de två skuvarna som håller spindel till fjäderben, knacka in drivaxeln försiktigt, lossa fjäderben från spindeln och vrid undan lite försiktigt, vänd ner spindeln. På höger sida lossa drivaxelns lager överfall och dra sedan ut hela axeln utan att lägga axiell kraft i knutarna. Har inte gjort förarsidan ön men där ska axeln bändas loss.

Men se Haynes eller sök på några filmer på You Tube: "Drive shaft S60" t ex för att få det rätt. Tror Haynes visar att man lossar länkarmen istället.

Om du ska göra operationen rekommenderar jag att du har nya skruvar, brickor och muttrar till fjäderben/spindel och till gnällstaget. Jag behövde spräcka muttern till gnällstaget pga av massor med rost i gängor och svårt angripen insexa.

Så nä, fjäderbenet måste inte ut men det är inte långt borta...
Användarvisningsbild
av Erikb
Jag hade ett liknande problem på min S70 -00. Vibrationer som kommer och går i olika hastigheter. Det visade sig vara däcken, jag hade för slitna däck och för högt lufttryck att de expanderade mer än nödvändigt och skapade "osynliga" bubblor på däcken som endast kändes av ibland.

Men jag fick som svar av en mekaniker just för detta fenomen att det även kan vara spindlarna som är fel.
Användarvisningsbild
av JRS
tänkte kolla mina drivaxlar/knutar, hur mycket glapp/spel kan man tolerera om man rycker kraftigt i axeln vid knuten upp
och ner,, eller måste de vara helt stumma, vill egentligen veta om det går att känna på axeln om knutarna är dåliga,
rimligtvis måste ju bilen stå på hjulen när man gör detta??
Användarvisningsbild
av JRS
det här var tydligen ett ovanligt ämne, ingen som har nån erfarenhet av detta?

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]