Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av doggeli
Om nu detta ligger i fel tråd så flytta den rätt.

En polare ringde och bad mig kolla på denna XC90.
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.ob ... 0933&inO=1

Har sett många bilar i mina dagar och på bilderna ser den helt ok ut. Mycket bil för pengarna.
När jag kommer på plats kollar jag på bilen och den ser ok ut tills jag öppnar dörren. Bilen är täckt av mögel på dörrsidor, golv och stolar. Bilen stinker och har förmodligen stått med öppna rutor eller i översvämning. :shock:

Kan tänka mig att någon bara ser bilderna på nätet och tänker att det är ett fynd.
Det står inget i beskrivningen om mögel. Skulle inte råda min värsta fiende att köpa denna bil.

Ska du buda på bilen bör du ha sett den först.
Användarvisningsbild
av Allinug
Vet inte om detta är fallet för just denna bil, men en kontakt på ett försäkringsbolag har sagt att de har fått in många ärenden kring bilar som har importerats från översvämningarna i USA. Försäkringen täcker förstås inte detta.

Men många är besvikna för att de har köpt fina, nyare bilar som har alla möjliga konstiga fel för att de har stått i vatten.
Både rostskador och skador på elektronik.
av Droopy
på bild 3 ser du ju tydligt att både förarstolen och dörrsidan är helt nerfläckad, dok så tycker jag att det är märkligt att fogden o
inte skriver ut det i beskrivningen, mycket märkligt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Vad sa den som visade bilen när du sa detta till hen?
Användarvisningsbild
av doggeli
Micce1980 skrev:Vad sa den som visade bilen när du sa detta till hen?
Det var såhär.
Jag kunde inte öppna passagerardörren och inte dörren bak heller. Samtidigt går kille från kronofogden förbi och jag frågar om han kan öppna bilen.
Han säger att bilen är öppen och provar på förardörren vilken var den enda dörren som gick att öppna. Jag går runt bilen och han står någon meter bredvid. Jag känner hur den luktar och säger det till honom att hela bilen är full av mögel. (Som ni kan se på bild 4, Sätet ska vara svart... det är grått, grönt & vitt) Kollar säkerhetsbältet, golvet och dörrsidor och även där är det fullt med mögel. Säger samma sak igen till kronofogdenkillen att bilen är full av mögel. Han kommer dit och tittar in och säger att den luktar illa sedan går han.

Jag går runt och kollar på andra saker som står där som Hummer, Vattenskoter, Porsche osv innan jag hittar en kvinna bakom en servicedisk.
Jag påpekar igen att bilen är full av mögel och det ska stå i beskrivningen. Jag säger även att någon kommer köpa denna bil som kommer kosta en förmögenhet att sanera om det ens är möjligt... Då hänvisar hon till värderingen (85.000kr) och att det står i beskrivningen att bilen är skitig... Då sa jag att det är en stor skillnad på om bilen är skitig eller har mögel. Hon sa igen att man skulle läsa beskrivningen, ta hänsyn till värdering och vara på plats vid visningar innan man lägger ett bud.

Nu ska man veta att kronofogden är lite bakbundna. Det är inte som KVD där du får en väldigt bra beskrivning på bilen.
Kronofogden får inte göra något med bilarna, inte tvättas eller fixas innan försäljning. Bilar ska säljas som dom är.

Nu ska man inte dra alla människor över en kam men dom bilar som står till försäljning hos kronofogden är ofta ifrån människor som inte bryr sig.
Allinug skrev:Vet inte om detta är fallet för just denna bil, men en kontakt på ett försäkringsbolag har sagt att de har fått in många ärenden kring bilar som har importerats från översvämningarna i USA. Försäkringen täcker förstås inte detta.

Men många är besvikna för att de har köpt fina, nyare bilar som har alla möjliga konstiga fel för att de har stått i vatten.
Både rostskador och skador på elektronik.
För att gå tillbaka till XC90 så tror jag inte denna bil kommer ifrån USA eftersom det är en diesel. Ja bilen är en import och kommer ifrån Estland (Tallin) Nu kan det vara något annat med denna bil. Kan ha stått med halvöppen ruta under längre tid vilket ha gjort att det kommit in vatten. Jag vet inte vad som har hänt men oavsett så avråder jag att buda på bilen om du inte har kollat på den. Det gäller alla bilar hos kronofogden.

Jag har editerat texten som telefon har stavat lite konstigt... :lol:

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]