Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Nu är det akut. Bilen står parkerad på en gemensam parkering med ett hundtäcke som skydd för passagerarfönstret.
Det handlar om en S60, årsmodell 2001. Har gått fint som fan tidigare. Men häromdagen blev det något krångel så att min eftermarknadsstereo lade av. En polare mätte upp det under torsdagskvällen och upptäckte att plusmatningen från den ena adaptern till den andre inte kom igenom. Så jag drog helt enkelt förbi dessa adaptrar med en röd kabel och strömtjuvar,

Kort och gott, när jag stod där i lugnan ro och pillade med min pärla kom en vakt och intresserade sig för in närvaro. Jag drog ned rutan på passagerarsidan för att snacka med honom, allt var lugnt, vi växlade några ord om Ebay, felkodssläckare och lite annat. Till saken hör att jag under min felsökning inte alls tänkte mig för när jag pillade med säkringarna, så jag tror säkringen som även handhar SRS. Så självklart fick jag ett "airbag, blablam måste servas". Det gjorde mig förbannad, men jag bestämde mig för att fortsätta koppla in stereon. Allt fick finfint. Skulle åka hem och upptäckte att helljuset inte fungerade. När jag kollade på växenspaken så hade indikatorljuset lagt av också. Backspeglarna gick inte att justera per elektronik. Vindrutetorkarna fungerade, men inte spolningen. Blinkers fungerade inte heller. Ac-panelen helt släckt och inga fläktar gick alls, MEN det kom ström till cigguttaget!

Jag kollade säkringarna med en gång, alla var i sin ordning.

Herregud, vad kan ha hänt? Jag vet att det blixtrade till en väldigt snabb sekund när jag råkade korsa två kablar när jag skulle koppla in sändaren till backkameran, men tycker inte att det ska ha påverkat så otroligt mycket i bilens elektronik. Vad kan ha hänt? Vad ska jag göra?

Nu står bilen parkerad utanför här med ett hundtäcke som täcker för den öppna passagerarrutan, jag har även dragit minus på batteriet och tänkte låta det stå så tills jag går ner och kollar på det igen.

Finns det någon som har liknande erfarenheter? Lösning på detta? Jag tänker att eftersom det är så många fel på samma gång så kan det bara vara nån skitsak som behöver justeras... Eller?

Oj! Glömde tillägga att medan jag stod där och pillade så startade jag bilen då och då, för den klagade på låg batterinivå. Jag har läst nu i några andra forum och folk har haft liknande problem, kopplar bort minuspolen över natten och sen kört en bit och laddat upp, sen har sakerna fungerat igen. Jag är osäker på om detta är lösningen, man kan ju alltid hoppas. Srs måste jag släcka oavsett om allt annat löser sig. Vore kul om det fanns någon vänlig själ i Skåne/Blekinge/Kronoberg/Halland som har lust att hjälpa till med detta.

Well, nu har jag forskat och kört omkring mellan olika verkstäder och tiggt till mig släckning av airbaglampan, "SRS" som det heter. Volvo släckte den, jag kom hundra meter, den tändes igen, Åkte tillbaka, Volvo släckte igen. Kom 200 meter och då tändes det igen. Jag körde då in på nästa verkstad som tog ut datorn och tog sig en titt, för att sedan svara "det är dina bälteshållare, stommen". Jag fattar noll. Men okej, jag tackar och kör till nästa (second opinion skadar aldrig) - samma grej. "Nej, du har fel på bälteshållarna, det är någon plushistoria, pröva att rengöra med elektronikspray".

Jag körde en bit bort, dränkte stolarnas underreda med WD-40, fick utskällning av nästa som kollade. Jag skulle inte använda WD-40, det var fett, olja. Jag ska bara ha elektronikrengöring. 86 kronor fattigare sitter jag sedan och sprayar under stolarna. Men vad fasen är det jag sprayar på? Jag fick loss ETT kontaktstycke, ett grönt under förarstolen. De andra listade jag inte ut hur jag skulle komma åt att spraya.

Så jag omformulerar frågan: hur sprayar man ren en srs-modul?
Och - är det värt? För det har slagit en och annan gnista medan man (både med vänner och på egen hand) lyckats skapa ett och annat fyrverkeri av mindre slag. Kan något ha gått i modulen så jag behöver en ny? Det kanske inte hjälper att spraya en modul som är bränd i nån krets...

Jag vet inte ens hur en srs-modul ser ut, hur den sitter, hur man får loss den. Bor rätt nära några ställen av Returbilen så det finns säkert att hämta billigt, men det gäller ju att veta vilka verktyg man ska ha med sig och i vilken omfattning operationen är i... Ska hela stolarna monteras ut, till exempel? Ska något programmeras om? Jag är helt nollad på det här, så alla råd, riktlinjer, tips och guider är hjärtligt välkomna!

Tack på förhand!

som det låter på din text och vad du själv skriver om dina kunskaper, vill jag råda dig att lämna över jobbet till en verkstad som är duktig på elektronik eller Volvo ÅF som har de rätta verktygen.

Skulle du göra ett misstag trots att vi på forumet guider dig på bästa sätt blir kostnaden oerhört större efter det...
tror inte att felet är under en stol när du kortslutit kablar.
Det du bör göra är att montera tillbaka allt till orginal. Vill du ha backkamera så skaffar du RTI-skärmen och kör via den.
Volvos stereo är en systemenhet som heter AUM och den är sammankopplad med andra enheter, bl a centralstyrenheten.
Vill minnas att AUM och SRS ligger på samma lina, så antagligen har du kortslutit något med bilens datanät.

Att koppla så som du gjort kunde man göra på japanska 90-talsbilar, de är ungefär lika avancerade som ett gameboy. Volvos nyare bilar är en enda stor dator där alla enheter kommunicerar med varandra.

Jag förstår ö.h.t inte att du valt att dränka stolarna i rostlösare/smörjspray, eller att någon ens kan komma på iden.

Varför skulle du röra säkringarna?

Backkameran ska matas via avsäkrat relä baktill, lämpligen tar man styrningen från bilens backljus.
Stereon kopplas på orgainalstereons kablage. Adaptrar finns att köpa.

Koppla tillbaka allt so det ska vara, lossa samtliga kablar från batteriet och låt den stå en stund och koppla in batteriet igen. Sen kan du bara be en bön för att alla enheter klarat sig.
Elektronik kan vara extremt känslig. Det kan räcka med statisk elektrictet för att bränna en krets.

Har du kopplat så att det sprakat kan vad som helst gått sönder.

Jag tror tyvärr att johnnype har rätt. Lämna in till en verkstad som vet vad de gör. Tyvärr kan det bli rejält dyrt att fixa...

Jag skulle starkt rekommendera att du aldrig går in och kopplar i ett el-system utan att ta bort batteripolen igen. :wink:
Okej... För att klargöra några grejer... Jag är inte helt väck vad gäller elektroniken. Dock är mina kunskaper en aning begränsade. :lol:

Jag har fått detta uppmätt på fyra ställen nu. (snällt folk som ställt upp och bara hjälpt mig se felkoden). Den jag litar mest på var den siste, för han sa det som de flesta andra lutat åt; bälteshållarna. Han frågade varför jag sprutat WD-40 och jag svarade att jag ville ha bort smuts och skit, mest för att komma någonstans till att börja med.

"Riktig" elektronikspray, "CRC" är införskaffad och jag tänker göra som den senaste mekanikern sa, han litar jag på. Han berättade om sin stora erfarenhet och sina kunskaper kring detta. Han berättade att detta fel är mer regel än undantag på exempelvis Passat, men att det även händer på andra bilar också ibland förstås.

Det jag måste göra nu är att rengöra allt jag kan komma åt under stolarna. Jag har utrustat mig med tops, trasor och elspray. Den "siste" mekanikern sa att det till 99% hjälper, men att jag sedan måste åka in igen och nolla felkoden. Det blir ju lite jobbigt om jag inte riktigt lyckats nolla felkoden och åker tillbaka till "ruta ett" 300 spän fattigare.

Det där med backkameran är egentligen ett sidospår, jag tackar så mycket för tipsen kring montering av sådan och förfarande under installationen. Men nu sitter backkameran där och sändaren är kopplad till backljuset, allt är i sin ordning där.

Milktrucker frågar varför jag rörde säkringarna. Det var för att jag misstänkte att någon brustit eftersom jag inte fick någon plus till stereon, men den saken är ju klargjord, det är den där förbaskade adaptern från NetOnNet som inte lät plus gå igenom, så jag kopplade bara förbi just bara pluskabeln förbi den adaptern. Kan tillägga att det såg ut som ett fågelbo bakom stereon. Det är mycket mer överskådligt nu.

Jag har inte originalstereon kvar och telefonen som satt intill är också såld, så jag kan (och vill) inte återställa till original. Jag har sådan pass koll på kablagen att jag ser att inget ligger och gnistrar eller är felkopplat i alla fall. Han som kollade bilen senast bekräftade också att allt såg korrekt ut, men att någonting hänt och det absolut vanligaste och enklaste tipset var att rengöra kontakterna under stolarna.

Volvo nollade koden två gånger, den kom tillbaka. Första gången de nollade koden satt stereon i. Jag körde tillbaka, ryckte stereon och isolerade allt. Volvo nollade en andra gång, men felet återkom igen. Då valde jag att köra omkring till olika andra verkstäder. De hade inte VIDA/DICE i sina datorer så de kunde inte nolla felet, men samtliga sa att det är bälteshållare/stomme.

När jag googlade så fann jag ett inlägg om en sak som jag reagerade på:
https://www.flashback.org/sp3265777

Det är nämligen så att bilen klagade på låg spänning när jag stått ett bra tag och pillat med grejerna, jag valde då och då att starta bilen, det visade sig att det fanns mycket låg spänning i bilen, för blinkers, farthållare, helljus, spolning till vindrutan samt att högerrutan inte åkte upp och backspegeln på höger sida inte lyssnade på mina kommandon. Jag körde nästan omgående till Volvo där det konstaterades på två A4-blad att det var "låg spänning", "låg spänning", låg spänning" på många, många grejer. Jag förklarade vad som inträffat och då sa teknikern att det bara är att "köra igång batteriet igen", köra en sväng och låta det ladda ordentligt. Slutligen fungerade allt igen, MEN srs-felet ligger kvar, och det uppstod BARA när jag ryckte just den säkringen som har med SRS att göra.

Nu måste jag ordna detta, försöka på mitt eget sätt först, enligt instruktioner från den "sista" teknikern. han sa åt mig att pumpa upp stolarna så jag kommer åt alla kontakter, ryck loss allt, rengör, ha batteriets minuspol urkopplad under tiden. Om jag har tur så KAN koden slockna när jag kopplat ihop allt igen och fått tillbaka minuspolen. Om inte - och jag har rengjort på korrekt sätt så kan jag ha en väldigt stor chans att koden nollas om jag återkommer till honom. Han skulle dessutom lägga in VIDA/DICE i sin dator igen. Jag kan nämna att tre av alla som kollade bilen i går med diverse olika datorer och system påpekade att problemet satt i bälteshållarna, så jag måste "tyvärr" välja att tro på det.

Jag tänkte i alla fall börja med en grundlig rengöring under stolarna och under tiden håller jag minuspolen av.
MEN om det INTE fungerar, kan man då helt enkelt bara knalla in på t.ex. Returbilen och köpa en nu srs-modul att koppla in? I så fall, hur sitter den? Verktygstips/krav?

Tacksam för all er hjälp och era svar!

PS. Kan tillägga att jag kört med eftermarknadsstereon i över ett halvår utan att något hänt. Då detta har inte inträffat i någon anslutning till inkoppling av denne. Det enda jag pillade med var att sätta in mottagaren av backkamerasignalen, och då behövde jag någon pluskabel att stjäla lite kräm ifrån. Det var så allting började.

Om någon i närheten (Norra Skåne, Blekinge, Kronoberg, Halland - även Helsingborg/Malmö/Österlen) råkar ha en manick som kan släcka airbagfel får denne gärna höra av sig. Jag pröjsar hellre en kompishundring till nån av er för att försöka se om jag lyckades med rengöringen.

Tack på förhand!

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]