Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av doggeli
Hej,

Håller på kolla på olika XC90 mellan 2006 och 2008. Facelift kom ju i slutet av 2006.
Bilen jag kollar på är tillverkad Slutet av Dec 2006 och har facelift.

Min fråga när kom den "nya" 185hk D5an? Har för mig att jag läste april 2007 (Säkert helt ute och cyklar)

Vad är det för mer skillnader på bilen före / efter facelift?

Bilen jag kollar på har rullat nästan 20.000mil. Vad ska man tänka på?
Nu är denna servad på Volvo sedan ny.

Tacksam för svar.
facelift?
vad är det egentligen?
Ungefär mitt i volvos modellprogram ändras lite detaljer både interiör och exteriört. T ex lackade lister eller andra strålkastare.
Men i XC90's fall är det inga direkta skillnader. Första 2 årsmodellerna hade mattsvarta dörrlister vill jag minnas.
Inuti är det ingen skillnad på bilen, så du kan lika gärna köpa en 2004 eller eller 2012, skillnaden är minimal.
2007 eller 2008 flyttades körriktningsvisaren upp till sidospeglarna, men det var en rejäl miss av volvo, i princip hälften av alla volvobilar med körriktningsvisare i sidospeglarna drabbas av kondens inuti lamphuset.....det var bättre förr helt enkelt.

D5244T som motorn heter fram till och med 2005 har miljöklass 2000 och levererar 340 Nm och 163 hk.
2006 heter D5-motorn D5244T4 och levererar 400 Nm och 185 hk, samtidigt som motorn får miljöklass 2005 PM.
D5244T med 163 hk är generellt sett ett bättre val eftersom den har högre kompressionsförhållande, tidigare momentkurva och lägre förbrukning samt saknar virvelspjäll, vilket annars strular på den senare D5244T4. XC90 är ju tämligen tung så om man ska hålla förbrukningen på bra nivå så krävs en motor som har högt vridmoment vid lågt varvtal som just den tidigare D5-motorn har.
Och eftersom XC90 är så stor och tung så blev den också underdimensionerad i chassit. Hela framvagnen är är gjord för en lättare'(V70/S60/S80) bil vilket resulterade i att bussningar och leder slets ut i förtid. Detta åtgärdades successivt under efterföljande år och bör vara borta kring modellår 2005.
Så kassa bussningar och leder bör du vara vaksam på även på nyare modellår, men även drivlinan som är en känslig detalj. Vinkelväxeln kan vara sönder, men det märks genom att bilen inte driver bak. Lätt att kolla på blött gräs eller snö.

Mitt val hade lätt blivit en 2005:a, det är rimligt pris och det finns exemplar som bara gått 9000 mil till riktigt bra pris.

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]