Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har beställt en Calix kontaktvärmare till min bil eftersom min fick kortslutning i sig. Det var en begagnad som jag fick tag i vid en skrot. Alltså en sådan man sätter utanpå blocket. Han jag beställde den av sa att -glöm inte applicera keramikpasta så värmen förs över till blocket.

Dock verkar det vara väldigt knepigt att få tag i denna pasta, och den jag hittat är i sprayform=inte så bra. Det vita som satt där tidigare var vitt och såg mer ut som nåt krämigt.

Frågan är då vad för annan pasta jag kan använda istället? Funkar aluminiumpasta? Läste om någon som rekommenderade det. Behöver alltså något värmeledande som tål höga temperaturer.

Mvh Johan
Hej!

Du ska ha något som kallas kiselpasta som är värmeledande vit pasta. Används i elektronikvärden för att kyla komponenter till metallföremål. Finns på ELFA. Aluminiumpasta som används vid montering av exp. skruvar i aluminiumdetaljer tror jag inte är värmeledande i samma utsträckning och inte tål värme på samma sätt.
Har använt kiselpasta på min bil som Bilia GLÖMDE vid original montering av blockvärmaren. Bytte till slangvärmare med bättre verkningsgrad.
Ett lyft. :D

Lennart
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]