Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
Hej,

Igår när jag körde bilen så tappade motorn kraften för en sekund för att sedan kom all kraft tillbaka. Meddelandet "Motorsystem serv erfodras" kom upp i displayen. Jag åkte till Volvo och de hängde på datorn och felet var en trycksensor. Volvo fixade problemet och nu skulle detta problem vara ur världen. Men igår så märkte jag att när man körde i låg hastighet tex in i en rondell så kom detta "hugg"/tapp av kraft. Idag var det samma sak vid lägre hastigheter så kom detta "hugg"/tapp av kraft något som bilen aldrig haft tidigare och särskilt när bilen var inne hos Volvo och de fixade problemet.

Under eftermiddagen idag så kom samma "hugg"/tapp av kraft och nu kom meddelandet "Motorsystem serv erfodras"!

Någon som vet vad felet är?

Som sagt Volvo hängde på datorn och byte delen som det var "fel" på men nu kan man undra om det var fel på trycksensorn eller har jag betalt för en onödig reparation? Var det fel på den nya trycksensorn? Skall Volvo fortsätta att byta ut delar tills de har hittat rätt del där felet är och jag skall betala med ett glatt leende?!
av Sharkbait
wissel skrev:Fick du med dig Felkoderna ?
Tyvär så tog jag inte felkoderna. Misstag utav mig. Det som är bytt är en tryckgivare för inloppsluft. VO 31355463.

johnnype skrev:Det är nog så här det fungerar på alla verkstäderna, oavsett bilmärke.

Så bilmärkena vill "låsa upp" mig som bilägare med att bilverkstan skall koppla på en dator för att läsa fram felkoder och sedan byta delen som är trasig. Fast att de har dator och felkoder så lyckas man inte iallafall kunna åtgärda felet.
av rid54
Jag tycker ju inte att verkstaden har gjort jobbet klart... Det du som kund vill ha (och betala för) är ju att felfunktionen identifieras och åtgärdas, inte att en specifik felkod tas bort. Om du inte har fått all felkodsinfo kan det väl ha varit en gammal kod också. Min uppfattning är väl att de inte klarat det beställda jobbet och får fortsätta med felsökning och reparationer. Redan betalade pengar bör dras av från slutsumman när problemet är borta. Det sista vet jag inte om det finns regelstöd för, men en verkstad med självaktning borde resonera så.
av Sharkbait
Bilen stod över natten och på söndagen så var felmeddelandet borta i displayen. Bilen gick det normalt på söndagen. Måndag morgon så kom meddelandet "Motorsystem serv erfodras" tillbaka och samma hugg tillbaka. Bilen stod hela dagen på jobbet och på väg hem så var meddelandet kvar. Bilen stod parkerad i ca 1,5 tim och efter det så försvann meddelandet på Måndag kväll.

Kontaktade Volvo. Killen var "förvånad" över att felet inte blev åtgärdat med byte av tryckgivaren. Det bokades en ny tid för att återigen felsöka. Sedan fick man en förklaring om felsökning och felkoder som gör att man tappade förtroende helt och hållet för sättet att åtgärda fel på bilen/ar

Anledningen skulle vara att bilen får fel blandning. Felet kunde vara vad som helt inom detta området. Det dyraste skulle vara att byta hela spjällhuset för 6000kr.

De har bytt en del som de tror, inte vet, är felkällan. Känns betryggande att veta att man tror/chansar när man skall byta ut delar istället för att man kan konstatera att detta är felet när man har dator och felkoder.

Så detta kommer kanske sluta med att de tror att de behöver byta 1, 2, eller kanske 4 delar och som jag skall glatt betala för.
av Mobbe
Hade något liknande nyligen. Först ett par gånger med hack och tapp av ork. Nämnd varning tändes. Gick normalt efter att stanna och starta igen. Några veckor senare dog bilen ordentligt hackade bara till och gick uselt några sekunder. Bärgning till Volvo. De bytte läckande luftrör mellan Intercooler och turbo samt gjorde ren EGR-ventilen. Sedan dess har den gått felfritt.
Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]

EDC16C31 185hk D5244T4

Hej. Mitt första inlägg. Jag har alltid […]