Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert A
Hallå!

Har idag varit och inhandlat en förvaringsbox som ska sitta i min V70R-04.
Men denna ska skruvas underifrån, varvid man måste demontera mittkonsolsinredningen. Hur går man till väga för att undvika att ta sönder något.

MVH

Robert
Användarvisningsbild
av iaken
Har du köpt en box till MY05 tunnelfack? En sådan med Jalusilock? Isf passar den inte 04'an.

Det här är en box från MY05

Bild

men för att svara på din fråga.

1. Lossa täckkåpan/Askoppen bak. Sitter med 4 clips. Lossar lätt med hjälp av fiskben också. Ta loss kontakterna som sitter i. Koppla även bort kontakten. vet ej om du bör lossa minuspolen på bilen här. men jag har inte gjort det iaf. har inga synliga felkoder :)

2. Lossa sidorpanelerna under tunnelfacket & Ibrädan. ta ett mynt och vrid på clipset som sitter ungefär i mitten brevid stolen. Kommer åt gött om du slänger bak stolarna så långt det går. Dra ut bakdelen lite och dra bakåt så lossar de.

3. Lossa växelspaksdamasken genom att pilla lite i någon anslutande skarv. Kräng på en hyffsat tjock strumpa på handbromshantaget efter detta om du inte vill repa sönder handtaget...

4. Lossa de 4 skruvarna som håller tunnelfacket nere i bilen. De sitter 2 st under växelspakspanelen/Under ECC som du f.ö plockar loss med ett fiskeben. Sen sitter sjävla växelspakspanlen fast med 4 clips som du böjer lite lätt innåt på med fingrarna samtidigt som du lyfter UR den ut damasken. De andra 2 sitter inne i förvaringsfacket under armstödet. Ofta under en gummimatta.

5. Nu till det roliga. Dra åt handbromsen mer än vanligt :) Lossa hela tunnelfacket genom att dra det lite snett upp/bakåt. Sen får du lyfta bak i tunnelfacket så du vinklar det duktigt mycket. Nu ska du lyfta rakt upp. KOM IHÅG STRUMPAN PÅ HANDBROMSHANDTAGET! Öppningen där du handbromsen sitter i tunnelfacket får du böja lite i så den kommer över handtaget.

Sen plockar du ur förvaringsfacket under ifrån. Minns itne hur det ser ut på äldre men på de nyare är det 4 skruv. Sen plockar du bara den rakt ut. har du belysning för mugghålalre bör du koppla bort kontakten :)

Kan ha glömt något... och hade varit lättare att beskriva med bilder. Men tar inte med mig kameran vid ingrepp i bilen av någon anledning :)

Jag tar inte ansvar för eventuella skador, håravfall eller psykiskt lidande :)
av Robert A
Tusen tack:) Nu kan jag ju inte misslyckas:)
Och självklart har jag köpt ett fack som passar bilen, alltså MY04.
Återkommer med resultat.

Förresten vad är ett fiskben? Gissar på att det är nått verktyg för att demontera inredning? Vart köper man sånt?

MVH

Robert
Användarvisningsbild
av iaken
Robert A skrev:Tusen tack:) Nu kan jag ju inte misslyckas:)
Och självklart har jag köpt ett fack som passar bilen, alltså MY04.
Återkommer med resultat.

Förresten vad är ett fiskben? Gissar på att det är nått verktyg för att demontera inredning? Vart köper man sånt?

MVH

Robert
köper du hos bilia tex. Falsben/fiskben. kostar la mellan 10-15kr. finns nog artikelnummer här på forumet någonstans men de lär veta vad du vill ha om du nämner det nämda :)
Användarvisningsbild
av Loner
Bild

artnr: BI44 153 009

/L
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]