Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lp75
#100927
Om man vill montera nya strålkastarna från -05 som har xenon på en äldre som har toafönster, vad får man för problem då ?

Kontakterna passar ju inte, går det fixa ?
Höjdskjusteringen...går det ha kvar den manuella ?

Kan man sätta i vanliga halogen lampor om man kommer över framljus med xenon(tex vid bes. eller om det blir nå andra problem) ?
Senast redigerad av 1 lp75, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
#100936
lp75 skrev:Om man vill montera nya strålkastarna från -05 som har xenon på en äldre som har toafönster, vad får man för problem då ?

Kontakterna passar ju inte, går det fixa ?
Höjdskjusteringen...går det ha kvar den manuella ?

Kan man sätta i vanliga halogen lampor om man kommer över framljus med xenon(tex vid bes. eller om det blir nå andra problem) ?
Ett problem jag vet är besiktningen som säger nej.
Det ska inte vara så svårt att konvertera som du säger
Användarvisningsbild
av ER
#100942
Kontakten löser du antingen genom en fulmod, dvs att montera egna kontakter på bilen kablage före kontaktdonet och har det donet samt en kabelstump kvar på halogenlyktan och monterar likadanna som du sätter på kabelstumpen som blir kvar på halogenlyktan på nya xenonlyktan och därigenom så du snabbt kan skifta mellan xenon/halogen genom att dela på kablaget vid dessa nya kontaktdon.
Smidigare är dock att köpa det korrekta och passande kontaktdonet till bilens kontaktdon, vet bara av att det sitter på kabelmattan avsedd för xenon 02-04 så man får köpa det nytt/begagnat och bygga eget av dessa ihop med den stump som kommer med nya strålisen, blinkers och höjdjustering passar rakt på, enda felet är att höjdmotorn kommer att gå åt fel håll när du vrider på manuella justeringen i kupén detta gör också att äldre xenonbilar 02-04 inte kan få korrekt funktion med dom nya utan lite trix som att ta bort nivågivaren/signalen från den eller annan mod. Dessutom skall en kabel matas med 12V lämpligen kopplas rosa och lila från nya mattan till 05-strålisen ihop vid höjdmotorn så att vid helljus vinklas ljuspottan upp/ut lite och kompletterar H9-lampans ljusbild.

Givetvis får du byta strålkastarna till besiktningen för halogenlampor passar ej i dessa och xenon är ajabaja om det inte kommer original på bilen men nivågivare, men det är ju bara lossa lite kontaktdon och lossa fronten lite och tar väl inte mer tid än vad det tar att riva ur konverteringssats med ballaster och rubbet samt byta till oborrade lock, lagliga lampor i park/pos helljuset och få det snyggt igen vid återmonteringen.
Vad som annars är absolut nödvändigt med dom nya plastglas är att du tar ovillkorligen bort torkarna (och motorera givetvis) för annars repar du sönder dom direkt med torkarbladena. Finns lock att montera i hålena som blir i kofångaren så det blir snyggt och rent. Överkurs är att sätta dit högtrycksspolning på lyktorna.
av lp75
#100945
Tack för bra svar!
Användarvisningsbild
av greeeken
#100954
ER skrev:Kontakten löser du antingen genom en fulmod, dvs att montera egna kontakter på bilen kablage före kontaktdonet och har det donet samt en kabelstump kvar på halogenlyktan och monterar likadanna som du sätter på kabelstumpen som blir kvar på halogenlyktan på nya xenonlyktan och därigenom så du snabbt kan skifta mellan xenon/halogen genom att dela på kablaget vid dessa nya kontaktdon.
Smidigare är dock att köpa det korrekta och passande kontaktdonet till bilens kontaktdon, vet bara av att det sitter på kabelmattan avsedd för xenon 02-04 så man får köpa det nytt/begagnat och bygga eget av dessa ihop med den stump som kommer med nya strålisen, blinkers och höjdjustering passar rakt på, enda felet är att höjdmotorn kommer att gå åt fel håll när du vrider på manuella justeringen i kupén detta gör också att äldre xenonbilar 02-04 inte kan få korrekt funktion med dom nya utan lite trix som att ta bort nivågivaren/signalen från den eller annan mod. Dessutom skall en kabel matas med 12V lämpligen kopplas rosa och lila från nya mattan till 05-strålisen ihop vid höjdmotorn så att vid helljus vinklas ljuspottan upp/ut lite och kompletterar H9-lampans ljusbild.

Givetvis får du byta strålkastarna till besiktningen för halogenlampor passar ej i dessa och xenon är ajabaja om det inte kommer original på bilen men nivågivare, men det är ju bara lossa lite kontaktdon och lossa fronten lite och tar väl inte mer tid än vad det tar att riva ur konverteringssats med ballaster och rubbet samt byta till oborrade lock, lagliga lampor i park/pos helljuset och få det snyggt igen vid återmonteringen.
Vad som annars är absolut nödvändigt med dom nya plastglas är att du tar ovillkorligen bort torkarna (och motorera givetvis) för annars repar du sönder dom direkt med torkarbladena. Finns lock att montera i hålena som blir i kofångaren så det blir snyggt och rent. Överkurs är att sätta dit högtrycksspolning på lyktorna.
Obborade lock behöver du inte byta till.
JAg har borrade hål på min. Han frågade inte ens .Jag kanske bara hade tur, men man vet aldrig

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]