Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hejsan!
Nu är de så att jag har en V70 03a som de har börjat låta nått så förbannat vänster fram. Vid gaspådrag, gupp mm :(

Finns många saker som de kan vara jag vet men hittade en intressant länk:
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=20590

Där som beskrev samma problem som jag har, att man till och med kan känna de i golvet eller så. Det är några där som pratar om någon gummiring på fjädern som kan bli dålig och då kan man tycka de slår och har sig. Detta hände efter att jag fick på sommarsulorna. Då kom detta sakta men säkert och nu när jag kör med rutan nere då de slår så hörs de ju utanför bilen med :/

Någon som vet om de skulle gå att bara byta dessa gummiringarna på fjädern? Vissa har bytt dom i de andra forumet och fått bort detta ljud.

Har ni någon teori va de kan vara? :/ Finns bild i länken så skickar jag en bild på hur mina ser ut på vänster fram:
https://imgi.se/i/20150705_201957.jpg

Kan verkligen pilla dit såna själv om man tar bort hjulet då bilen är upphissad?

Tack för svar! :)
Vet du om länkarmarna (alternativt endast länkarmsbussningarna) och fjäderbenslagerna fram är bytta? Annars nog risken stor att de behöver bytas.

Fjädergummina som du nämner är billiga och väldigt lätta att byta men de gör ingen större skillnad tycker jag. Krängningshämmarstagen är lite värre att byta och kostar lite mer.
Dyrast är länkarmar och fjäderbensfästena..om du är osäker så börja med de billigaste och arbeta dig mot dyrare.. S60/V70 har inte världens bästa framvagn direkt, jag har bytt allt av ovanstående (på flera bilar) på mina tre P2-bilar..
dissonans skrev:Vet du om länkarmarna (alternativt endast länkarmsbussningarna) och fjäderbenslagerna fram är bytta? Annars nog risken stor att de behöver bytas.

Fjädergummina som du nämner är billiga och väldigt lätta att byta men de gör ingen större skillnad tycker jag. Krängningshämmarstagen är lite värre att byta och kostar lite mer.
Dyrast är länkarmar och fjäderbensfästena..om du är osäker så börja med de billigaste och arbeta dig mot dyrare.. S60/V70 har inte världens bästa framvagn direkt, jag har bytt allt av ovanstående (på flera bilar) på mina tre P2-bilar..
Lagerna är jag osäker på men länkarmar ska vara bytta så de ska inte bytas på ett bra tag. Sen vet man inte om kvaliteten på dessa som sitter där :p
Okej! Men tänkte göra som du säger där med de billigaste. Men kan de verkligen "slå" om krängningshämmarstagen är slut? Dom var inte så dyra dom jag hittade? Men måste man göra framvagnshjulinställning efter att ha bytt dom lika dant med länkarmarna?

För lagrerna verkar jobbigt att byta då man måste ta ner precis allt till stötdämparna ju? :P
om det knarrar o dunkar vid fartinder så är det dags att byte det övre fjädersätet(inte fjäderbenslagring, den är lagrad för att kuna svänga bilen)
Har en S60 -05 som hade liknande problem som du beskriver.
kom inte alltid vid gupp och gaspådrag osv. men grymt irriterande när det lät!
dock så hade det inte med fjädrarna att göra som jag trodde först.
efter att haft inne bilen på Volvo 2ggr hittade dom vad det va. det var drivaxels splines som glappade på ena sidan.
bilen hade då gått runt 30000 mil. felet fixade dom med att limma för att få bort glappet, nu har bilen gått över 40000 och har inte haft något problem med det sen dess :D
Hssonen skrev:Har en S60 -05 som hade liknande problem som du beskriver.
efter att haft inne bilen på Volvo 2ggr hittade dom vad det va. det var drivaxels splines som glappade på ena sidan.
bilen hade då gått runt 30000 mil. felet fixade dom med att limma för att få bort glappet, nu har bilen gått över 40000 och har inte haft något problem med det sen dess :D
smart tänkt av volvo, för då får de även sälja en ny drivaxel till dig när hjullagret är slut
milktrucker skrev:
Hssonen skrev:Har en S60 -05 som hade liknande problem som du beskriver.
smart tänkt av volvo, för då får de även sälja en ny drivaxel till dig när hjullagret är slut
är inte ute vid hjullagret, inne vid växellådan. och ja, det går att ta isär utan problem :-)-)
Återupplivar min egna tråd....
Har kollat lite men har vart riktigt svårt med tid den sista tiden pga jobb. Men jag var ute nyss och kände lite för tyckte jag hörde ett litet skrapljud vänster fram med då jag rattade fullt höger. Märkte att styrleden (tror ja det är?) Gick att vickla fram och bakåt på. Inte längst med men ah fram och bak. Svårt att förklara kanske men kan detta är med mitt förra problem att göra? Att de durrar och klonkar i från vänster fram?? Skickar med bild på den jag menar :) Kanske enklast så :)

Bild
Servicemeddelande - Volvo On Call?

Rensa bagaget, öppna undergolvet, använ[…]

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]