Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har köpt en Volvo V70 2.4T 01.
Någon som vet om det går ta sär cd läsaren på HU 803?
Radion fungera bra, cdväxlaren går inte få igång står cd error på displayen.
Funderar på att köpa en stereoadapter som Vparts säljer fungerar den bra i bilen?
Senast redigerad av 1 mx97, redigerad totalt 0 gånger.
Ja är man lite händig och tar det försiktigt så borde det inte vara några större bekymmer. :)
CD-enheten sitter högst upp när man lyft på skalet, och när den väl är ute så borde det vara en smal sak att få ut skivorna som fastnat utan någon ytterligare demontering.

Jag köpte stereoadaptern med iPhone-ingång som Vparts säljer: http://vparts.se/se/volvo-usb-stereoada ... tereo.html
Den hade den gamla 30-pinskontakten och passar alltså inte iPhone 5 och senare vilket känns lite lustigt... Är nog ganska som få springer runt med en minst fyra år gammal mobil idag.
Det finns dock en AUX-ingång, men jag har stora problem med dåligt ljud och störningar via den. Och det är en bra bit kabel där ljudet skall samsas med datasignalerna så kanske inte så konstigt?

Kommer bygga om min adapter så signalvägen blir kortare och med riktig skärmad kabel. Det borde väl lösa problemet med störningarna, men det är ju skit att man ska behöva modifiera nya - och ändå relativt dyra prylar på det viset!
Själva byggkvalitén på prylen imponerade inte heller... Plasthakarna på gavlarna som håller ihop den lilla lådan gick sönder bara man petade på dem, och en IC-krets inuti var knappt intryckt i sin sockel.
Nåja... I övrigt så fungerar det faktiskt bra. Man får en extra meny för "CD-växlaren", och med den vald så kommer ljudet från den anslutna enheten ur högtalarna.

Ett alternativ som jag nog väljer till vår andra V70 är en egentillverkad AUX-ingång på bekostnad av kassettdecket på dess HU-605.
Jag försökte me detta på Exets xc90... fick ut skivjävlarna men tror cdväxlaren på något sätt kom ur synk å visste inte vilket läge som var rätt..
fick de aldrig å fungera trots många försök..

Finns mycke vettiga adrapptrar istället för å bråka med cdväxlarn... som tyvärr börjar bli rätt mycke 90tal.

Själv kör jag med en Grom bt3 ... Blåtandsadapter så slipper man kablar å skit + att man får handsfree funktion å en extern mic man placerar på valfritt ställe i bilen...

svarar via Rattknapparna å byter låt via rattknapparna... Är mkt nöjd för dom ca 1100kr jag betalade för den.

OT till 244gle.. De finns Iphone 4 till 5 adapter å köpa på valfri butik, då fungerar även din "gamla" Adapter.
Jag körde så något år fram tills att jag hade borr/gängspån i laddutaget på telefonen å skulle spela musik.. stereon blev rätt svart men gick å få liv i , värre var de med auxadaptern :P
Volvo 740 leksaksbil

Volvo 740 polisbil. Skick enligt bilder. Samlarobj[…]

Luktar avgaser i kupen

Felet är hittat, den läkte vid DPF inf&a[…]

Jag har märkt att förbrukningen vid ladd[…]

Du vågar! :-)