Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gamlabettan
Hej! Vi har en Volvo v70N 2,4T från år 00, 33000 mil, som nu inte fungerar som den ska. Vi åkte på en utflykt och på motorvägen hände följande: ABS-, STC-, (!)- och avgasreningslampan började lysa samtidigt som hastighetsmätaren slutade fungera (den dog) och meddelandet "Bromsfel stanna omgående" kom upp. Dessa lampor har innan växelvis tänts lite då och då, men sedan slocknat igen. Vi har försökt att åtgärda problemet med att byta ut hela kombinationsinstrumentet, köpt begagnad på skroten. Vi har även varit på en aukt verkstad och gjort en dim-omladdning (mjukvara). Vi har även försökt med att koppla ur minuskabeln på batteriet och låtit bilen stå så under ett dygn, men till ingen hjälp. Lösningen, med att byta ut kombinationsinstrumentet, fungerade i ungefär två dygn, men sedan kom ovanstående problem tillbaka. Dessutom går bilen lite hackigt, både i låga och höga hastigheter. Är det fel på det begagnade instrumentet vi bytade till eller har vi letat på fel ställen? Eller vad är felet? Väldigt tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag får flytta igen då.. V70N ägare har det visst lite illa ställt med läskunnigheten :wink: .
Denna forumsdelen gäller Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05).
av MickeC
Känner igen det där, har haft alla möjliga knäppa problem i samma stil och försörjt min lokala Volvoverkstad så de har råd att åka Merca. En morgon t ex så fungerade inte bromsservot alls, samtidigt som bilen gick riktigt illa under 1500 varv men rusade på klockrent över 1500 varv. Omöjlig felkombination enligt alla men "så var det". Efter att bilen stått en halv dag funkade allt normalt igen.

Lösningen var att byta motorstyrningsdatorn. Ny 10.000 men min verkstad tog hem från skroten för 4.000 istället. Funkat bra sedan dess, inga mer vansinnesfel som kommer och går. Bromsfel och motorstyrning kommer tydligen gärna ihop, men felkoderna ger ingen klar ledtråd till orsaken. Jag hade ideligen rena bromsfel som ABS mm som aldrig återkom igen efter bytet av styrburken. Felen började komma ungefär samtidigt som för dig, alltså vid 30.000 mil plus några till. Har också en V70N 2,4T -00.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]