Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har börjat spekulera i att byta bruksbil till nåt lite vettigare än 740in. Har kikat på V70N, men frågan är ju lite mer vad man ska sikta på för modell? Har inte bestämt nå riktigt, men vi kan säga att budgeten är max 100.000:-

140 och 170hk är inget alternativ, så kvar blir ju lättryckaren, T5 och D5. Jag åker 3000 mil per år ungefär, kanske lite mer, men därikring. Så frågan är ju vad som blir billigast? D5 bör väl gå billigt, men dyr skatt? Nåt annat som talar emot? Har aldrig ägt någon dieselbil, så jag har ingen aning om hur det funkar med en sån.
Sen vill jag ha en bil med vettiga vägegenskaper och de är dåliga på att ploga härikring, men jag vill kunna ta mig fram. Ska man kika på en awd / xc kanske? Eller räcker det med en framhjulsdriven? Och då är ju frågan med awd, hur är förbrukningen och hur hållbar är den?
av Peppe79a
Kompisen körde taxi i en XC70 D5 runt -02. Från Borås till Sthlm låg han på medelförbrukning under 0.6 :shock:
Å gick bra gjorde den med, hade jag bott nånstans där man hade nytta av fyrhjulsdriften hade jag köpt en sån direkt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
D5 lönar sig om du kör 3000mil/år. Bra bottendrag och en AWD så klarar du dig när det snöar :wink: D5 finns från 2002 årsmodell

/Kalle
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det är väl inget krav med awd här, men jag saknar det ibland på vintrarna. Jag tar mig ju som oftast runt med de gamla bakhjulsdrivna häckar jag haft, men...

D5 awd kanske skulle va nåt, men automat avskräcker. Nån som har koll på skatten för en D5?
av WilkThomas
Marlboroman skrev:Det är väl inget krav med awd här, men jag saknar det ibland på vintrarna. Jag tar mig ju som oftast runt med de gamla bakhjulsdrivna häckar jag haft, men...

D5 awd kanske skulle va nåt, men automat avskräcker. Nån som har koll på skatten för en D5?
Kompisen har en D5 v70n 04:a han betalar strax under 7000 i skatt samt han tycker den är alldelles för törstig så han ska byta till en bensinare istället men han resonerar som du får bli en t5:a eller lättryckaren istället fast absolut med automat.
Han har nyligen monterat en box från kcr tror jag den hette då blev bilen mycket piggare enligt honnom fast bränsleförbrukningen ökade ännumera han har en manuell låda i sin, han kör runt 3000mil om året.
av AndreasGLT
Jag kör en D5 -02 och kan starkt rekomendera den.
Skatten ligger på 7300:-/år förbrukning i de mest gynnsamma förhållanden landsväg sommar 0,46 till som nu mycket snö och ganska mycket stadskörning runt 0,85 l/mil. Jag har en automat som gått 26000mil. enligt servicbok är lådan aldrig servad förutom ett oljebyte som jag själv gjorde när jag köpte den för 2000 mil sedan.
Prestandan är väldigt god, bra konfort och tycker att resurserna iallafall är fullt jämförbara med farsans 2,4T-01.
av skyboy83
Hallo....
Jag har precis köpt en D5:a Summum 07 manuell. skatten ligger på 5017 kr per år och den ligger nu på medel 0,6. så kan starkt rekomendera D5:an

micke j
av S.t.r.a.n.D
Kom ihåg att det skiljer på gamla och nya D5an. Har hört många säga att den nya är skit.. Inte lika hållbar som gamla 163hk.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Lite snabbt räknat så finns det ju pengar att hämta på bränsleekonomin trots skatten, om jag jämför på 3000 mil mot 740in åtminståne. Frågan är ju bränsleekonomi diesel vs lättryckare?

Nya och gamla D5? Gamla antar jag är Audimaskinerna, men när försvann dem? Inte lika hållbar, va är det som går sönder då?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
En sak slog mig idag, hur funkar det med diesel om det blir kallt? Har ju ingen till gång till motorvärmaruttag. Klarra man sig ändå?
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]