Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vill bara varna för volvos skitlåssats till hjulbultarna. Skulle lossa sommardäcken nu imorse men efter ett däck så går skiten sönder. Vill tillägga att jag inte slant och använde en hylsnyckelsats.

Hur får man loss skiten nu? Gummiverkstad som gäller antar jag? Ska gnälla på volvo tänkte jag men det hjälper väl föga.
Sök och dina värsta farhågor kommer att besannas. Det är ett inte helt okänt problem och de flesta trådar slutar med att man antingen själv eller låtit en verkstad svetsa på en mutter för att kunna skruva ur bulten. Om jag inte minns helt fel...
Är det någon skillnad på t.ex. låsmuttrarna som passar 900 serien och de bultar till t.ex. V70? Har tidigare haft låsmuttrar till min förra 945 och har tänkt köpa låsbultarna till min V70. Hade aldrig problem med de tidigare. Är det bättre att köpa "piratdelar"?
McGard har fungerat hyffsat för mig, men läs mitt förra inlägg i tråden.

Efter ett tillgrepp för några år sedan fick jag en ny omgång McGard på försäkringen och sen kompletterade jag med en annan låsmuttersats av "splinetyp". Splinetypen är lättare att hantera då McGard inte "passar" lika lätt och man får spendera tid på att vrida o lirka innan passdelen greppar i hjulet. Har du dessutom otur och skiten fastnar känns det som om splinetypen kan överföra mer vrid o är i överlag mer stabila än McGard.

Nu är 50% av bultarna av låsmuttertyp och larmet är kompletterat med nivåsensor (skit att det inte sitter som original).
Har dock en känsla att dom som verkligen vill ha fälgar o däck ändå får upp skiten hyffsat snabbt - därav min önskan till stöldskydd á la Bonds Turbo Esprit.

Ju fler låsmuttrar man har desto mer jävelskap kan man vänta sig när punkteringen längs någon avsides landsväg med hungriga ungar i bilen och en otålig sambo infinner sig... :(

/f
Du behöver slagdon, stor polygrip, slägga, skruvmejsel, 2 personer ink. du o så gäller d att inte missa.

1. Håll fast slagdonet me polygripen mot låsbulten
2. Sen slår den andra personen på donet
3. Efter några slag kan du skruva bort den me mejseln, lossnar ganska enkelt, men du kan inte använda låsbultarna igen, så gjorde vi när dom va så åtdragna :)
Dom va inte för hårt åtdragna? Jag hörde av en som böt däck åt mig på euromaster att man inte får dra åt låsbultarna för hårt eftersom de då går sönder.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]