Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gaisarn67
#724905
Halloj! Blev underkänd på bilprovningen. Felkod P0237 Turboladdare överladdningsgivarkrets "A" låg signal. Någon som vet vad det kan vara??
Tacksam för all hjälp :???:
Användarvisningsbild
av Jackson75
#724914
Det är väl helt enkelt tryckgivaren på insuget som ger för låg signal.
Börja med att byta denna givare.
ECU'n använder denna givaren för att övervaka laddtrycket ifall det skulle skena av någon anledning.
Användarvisningsbild
av Jackson75
#725050
Kanske någon här på forumet som kan hänvisa var denna givare är placerad på en 2.4T ?
av erbe
#725079
Sitter på intercoolern i toppen på väsnster sida (i färdriktingen).
Fick felkod på min,tog ur å rengjorde å sedan har den gått.


Om signalen från laddtrycksgivaren är utanför sitt normala signalområde sätts felkod ECM-1600 (För hög/låg signal). Felet diagnostiseras av styrenheten vid tändning på/motor igång.
Om laddtrycksgivarens signal är inom sitt normala signalområde men avviker från det beräknade laddtrycket sätts felkod ECM-1600 (Felaktig signal). Felet diagnostiseras av styrenheten vid motor igång.



Ersättningsvärde
Begränsat laddtryck (vid för hög signal).
Felorsak
För hög signal:
Kontaktresistans i anslutningar.
Signalledning kortsluten till spänning.
Avbrott på signalledningen.
Defekt laddtrycksgivare.
För låg signal:
Signalledning kortsluten till jord.
Defekt laddtrycksgivare.
Felaktig signal:
Laddtryckgivare lossnat.
Kontaktresistans i anslutningar.
Defekt laddtrycksgivare.

Felsymptom
Miljölampa tänd.
Försämrad prestanda.
av hammerin
#725409
jimbomas skrev:De kollar väl sånt numer?
Man kan ju åka in och få läsa av koderna där också. I alla fall på "riktiga" Bilprovningen.
Tror ej att dom kan underkänna bilen efter den felkoden dom fick upp! Vad jag vet av egen erfarenhet när jag har besiktat min bil så kollar dom bara om det finns felkoder på lambda. Finns det ej några felkoder där så är tydligen också avgaserna som dom ska vara =)

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]