Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AutoTransmission
Hej jag har lite problem med en volvo S80 t6a. -99

Det hela började med ett meddelande i displayen (bromsfel stanna omgående) därefter dör motorn.
Motorn går sen inte att starta (går endast på startmotor) förren jag lossat minus polen på batteriet i ca 5 sekunder.
Då tänds lampan för (växellåda service erfodras)men den startar problemfritt igen.

Har provat att löda om styrdonet till absén och fick då bort det ena meddelandet (bromsfel stanna omgående)
Däremot är (service växellåda) kvar.
När jag läser av koderna med Vida så klagar den på kommunikationsfel (problem) med ABS styrenhet.

Dessutom har jag börjat fått ett himla oljud i sterion efter detta. det knastrar och skrapar i högtalarna helt oberoende om sterion är av eller på.
Det är ingen skillnad heller om bilen är på eller av.

Kan det vara nån störning i CAN nätet?
Någon som haft liknande problem?

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag kjenner inte problemet eksakt.
Har du 12,5 volt i batteriet?
(greeeken- tips: kontrollera batteriet ;-)
(Jag har upplevt radio reboot grund av dåligt batteri.)
Kanske du kan få kollat felkoder någonstans?
Användarvisningsbild
av jimDK
Jag ber om ursäkt , du skrivar om Vida :oops:
om det finns ett hardware fel i ABS-modulen, så det mycket väl kan påverka CAN-buss och förstöra meddelanden från andra moduler.
>>det knastrar och skrapar i högtalarna..av el på
finns 'buller' även om radion är avstängd?
det kan vara elektromagnetisk strålning på högtalar-kabeln,
som kan ge en slags vitt brus(alla möjliga frekvenser över varandra),
men vitt brus inte låter som knastrar??

det kan finnas fukt ner runt förstärkaren, under täcket?
av AutoTransmission
En liten uppdatering..

Golvet på passagerarsidan var blött (kommer in vatten under handsfacket)
Tog isär och konstaterade att det var stopp i dräneringen vid vindrutetorkarna så vattnet runnit in vid kupe fläkten.
Slutsteget till sterion (sitter under stolen var fuktigt) därav störningarna.........
Ligger nu på tork så får vi se :roll:

Hoppas det andra kommunikations felen har med detta att göra ochså..............

/Stefan -Svensk Växellådsservice
Användarvisningsbild
av jimDK
AutoTransmission skrev:En liten uppdatering..

Golvet på passagerarsidan var blött (kommer in vatten under handsfacket)
Okej, det är vad jag menade med frasen:
>>det kan finnas fukt ner runt förstärkaren, under täcket?

bra att ni lyckats hitta fel 8)
AutoTransmission skrev: stopp i dräneringen vid vindrutetorkarna så vattnet runnit in vid kupe fläkten.
bra tips, jag ska försöka komma ihåg.
av Robins80
hej jag har ett liknande fel. Jag får felkoden STANNA STÄNG AV MOTORN och ABS lampan lyser och en annan lampa som sitter över ABS lampan. Alla mätare slår i botten och klockan nollställs, När felet inträffar så rycker bilen precis om den bara går på 3 cylindrar hela tiden tills jag tagit bort minuspolen i en stund och stänger jag av biljävlen när felet är så går det inte starta bilen förräns man tagit bort minuspolen. Är osäker på att det är boxfan som är fel då ingen annan beskrivit att bilen rycker. Jag tog bort min förra abs box(styrenhet) och den var full med fukt och hade massa ärja på kretskortet så nu fick jag tag i en annan box med samma nummer och felhelvetet inträffar ändå och det är likadant. Så nu funderar jag på att skicka in boxen så någon får löda om den. Har hört att det kan bero på batteriet med men de fick man ju köpa nytt såklart när man köpte bilen då det var minus 20 o den inte startade. :) Måste ha hjälp nu annars åker den satan !

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]