Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740t4
Hej. mitt första inlägg här så hoppas det hamnar i rätt kategori :)

Jag har en volvo 740 med s40 T4 motor från 2001 ( b4204t3 ) som är trimmad till 350hk. På sista turen började den knacka hårt i motorn, låter som det kommer från cyl 4 (längst från kamdreven). det låter nästan som ett ventiltickande fast mycket högre, följer med motorvarvet, värt att nämna är att den blev mycket svårstartad/omöjlig att få igång nu.
Hjälp, vad ska jag kolla av? :???:

Edit*
Har läst lite om vvt, att det kan vara den. Vad jag förstår ska man kunna bygga bort den enkelt om man har en trimmad motor för att slippa fortsatta problem, kan det vara något eller förlorar man alldeles för mycket i botten då?

Tacksam för svar
MVH Johan
Användarvisningsbild
av DTJ
Låter det från vänster sida lär det inte vara VVT-enheten. Krökt ventil kanske :?:
Finns kamdrev utan VVT som passar, lite modifieringar behövs dock
av 740t4
Har gjort ett leekdown test (trycksatt varje cylinder var för sig) och det var tätt i alla så alla ventiler tätar.
Vars finns dessa kamdrev att få tag i?
av rid54
Finns det möjligen risk att kamremmen har kuggat över? (du säger den är svårstartad). Om VVT-systemet pajar så finns väl ett sorts nolläge, där motorn går, men inte optimalt, men den blir väl knappast obrukbar. VVT arbetar väl med smörjoljetrycket och det finns ju inte vid start, liksom.
av 740t4
Att remmen kuggat över har jag inte tänkt på faktiskt, nu när jag tänker efter så kan det vara möjligt, laddar ju 1.3 bar och jag inbillade mig att den vart lite slöare när de börja leva om, rörde knappt gasen men var tvungen att flytta mig från vägen.
Den går på E85 så är ju lite svår att starta men nu nästan omöjlig :(
Olja var även lite konstig, var nästan någon typ av avlagring kan man säga (har monterat av ventilkåpan utan att märka något uppenbart fel).

Men ska kolla upp vvt och remmen. Ska ändå av med toppen då jag ska byta toppackning i den. Någon som vet vars det finns lite tjockare packning som tål mer laddtryck?
av 740t4
DTJ skrev:V S40 med 2L motor tidigare än -00 har inte vvt (inte helt säker)
Min motor är från 2001, så jag har vvt på avgaskammen om jag minns rätt
av rudarmy
värt att nämna är att den blev mycket svårstartad/omöjlig att få igång nu.
Hjälp, vad ska jag kolla av?
gissar på krökt vevstake/stakar
eller har du h-profil i motorn?
isf gissar jag på vevlager
av benka1
rudarmy skrev:
värt att nämna är att den blev mycket svårstartad/omöjlig att få igång nu.
Hjälp, vad ska jag kolla av?
gissar på krökt vevstake/stakar
eller har du h-profil i motorn?
isf gissar jag på vevlager
Borde vell inte va svårstartad om det är vevlagren som knackar?
Borde va nåt annat typ soppa relaterat tycker jag!
Användarvisningsbild
av DTJ
740t4 skrev:
Vars finns dessa kamdrev att få tag i?
Finns på Bildelslagret fanns i alla fall, tänkte själv byta till fast avgaskamdrev men det blev en ny VVT-enhet

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?