Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ashg
Hej. Hjälper grannen med hans bil som inte startar. Gnista finns från båda tändspolarna. Railen fylls med bränsle när tändningen slås på. Felminnet kollat, finns kod för lambdasond men den borde ju starta ändå. Nytt batteri. Luktar inte soppa när man nöter på starten. Vad ska man kolla härnäst? Skulle vilja kolla att spridarna får ström, hur mäter man det enklast. Bilen har ingen tendens att tända alls.
Tacksam för hjälp
Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur ser stiften ut? Inte för att felet beror på dom, men dom skvallrar ju om huruvida motorn får bränsle eller inte.
Spridarna kan du nog släppa som anledning. Att alla fyra skulle ge upp samtidigt finner jag inte som troligt.
Har du mätt bränsletrycket?
av ashg
Bräsletryck finns. Gnista på alla stift. Nytt batteri. Sotiga stift men rengjorda. Kan lambdasonden va så kass så den inte startar pga den? Svart ovanför avgasröret så den har nog gått fett, kan den ha sotat ihop i ventilerna? Hur beter sej bilen om vevaxelgivaren ger upp? Fläktar på bra iavgasröret när man drar påstarten. Har bara startat ett par sekunder på ett av alla startförsök.
av Jonas_latt
Tror ändå på bränsle pumpen.
Ändå att det finns tryck fram till spridarna så betyder inte det att pumpen funkar.

Lättaste är att vrida på tändningen och lyssna om du hör pumpen.

Va nämligen med om detta för helgen.
Bilen starta inte. Jag tryckte på nippeln vid bränsle rälsen och där va det tryck. Men bilen starta inte. Jag lyssnade och hörde inte pumpen. Byte pump och den starta direkt.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?