Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hedstrom
#798566
Inre drivknuten gick isär vänster fram, får dit alla kulor med hamnar snett eller faller isär när man drar in drivaxelen, till slut fick vi dem på plats och knacka in axeln lite, till slut tog det stopp och drivaxeln är helt stel.
Går det få bort allt från växellådan så man kan montera ihop den för att sedan sätta den på plats igen? hittar ingen låsning så har inte vågat dragit den utåt, läste nån stans att man skulle bryta mellan växellåda och drivaxel, vågar man det eller går något sönder i lådan då?

Volvo v40 -00
av hacky
#798648
Hej!
Först måste du berätta vilken årsmodell det är och vilken låda!
Är det den frnska renaultlådan så är den fylld av växellådsoljan som rinner ut om du tar av damasken. Är det m56 lådan så rekommenderar jag att du byter knuten om kulorna ramlar ut.
#798653
Det är en -00, vet ej vilken låda det är? med damask menar du den som själva knuten ska in i? Eller gummidamasken? Har ju allt borta förutom den delen som ska in i lådan där alla kulor ska in i? Som jag vill få ut.
#798714
om du talar om vilken motor du har så kan nog vi andra avgöra vilken låda det är :)
finns ju lite olika motorer, 1,6, 1,8, 1,8i, 2,0, 2,0t, T4 (tror det är alla motorerna)
och det är lite olika lådor på dem.
#798718
har du m56 låda( ex turbomotorerna) så är det bara å ta ett brytjärn/storskruvmejsel å knacka in mellan låda o drivaxel, då lossnar driv axeln.
å när den ska i så får du ha den rakt in å slå till med hammare på yttersta delen den som sitter i hjulhuset
är inget svårt bara vålda lite inget som går sönder:)

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?