- ons 09 okt 2013, 13:47
#794385
Hej!
Har en S40 2.0T -99
Köpte den för ungefär en månad sedan varvid min svärfar bytte tändstift, olja + filter, luft- och bränslefilter.
Efter det började en lampa lysa "fel i motorns elektriska system". I ca 2 veckor var den ibland tänd och ibland inte, bilen gick som den skulle och man märkte inte av något som helst problem.
För några dagar sedan började dock problemen..
1. Den är svårstartad IBLAND, vissa mornar startar den helt problemfritt. Ibland måste jag gnugga startmotorn i 3-5 sekunder och då den väl startar går den upp i 1200-1500 varv men bara för ca en sekund.
2. Efter att man har kört ca 3 km så rusar tomgången upp till mellan 1500 - 2500 varv, till exempel då man frikopplar inför ett rödljus. Ibland sjunker varvtalen då man lägger i en växel och kör iväg. Om jag bara står kvar så ligger varven högt.
Personen i följande tråd verkar ha haft samma problem. Han beskriver svårstartad, rusande tomgång vilket jag också har. Men han säger även att bilen rök och luktade samt att temp-mätaren stod på max hela tiden. Jag märker ingen rök/lukt men däremot upplever jag att det tar ovanligt länge för motorn att bli varm och den går aldrig över "3 snäpp" (av kanske 15 snäpp), vilket är långt ifrån ens hälften av tempmätaren:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... em#p280315
Han bytte temperaturgivaren och allt började fungera.
Utifrån min beskrivning, trots att jag inte läst av några felkoder, ska jag chansa på att byta temperaturgivaren?
Tacksam för svar!
Har en S40 2.0T -99
Köpte den för ungefär en månad sedan varvid min svärfar bytte tändstift, olja + filter, luft- och bränslefilter.
Efter det började en lampa lysa "fel i motorns elektriska system". I ca 2 veckor var den ibland tänd och ibland inte, bilen gick som den skulle och man märkte inte av något som helst problem.
För några dagar sedan började dock problemen..
1. Den är svårstartad IBLAND, vissa mornar startar den helt problemfritt. Ibland måste jag gnugga startmotorn i 3-5 sekunder och då den väl startar går den upp i 1200-1500 varv men bara för ca en sekund.
2. Efter att man har kört ca 3 km så rusar tomgången upp till mellan 1500 - 2500 varv, till exempel då man frikopplar inför ett rödljus. Ibland sjunker varvtalen då man lägger i en växel och kör iväg. Om jag bara står kvar så ligger varven högt.
Personen i följande tråd verkar ha haft samma problem. Han beskriver svårstartad, rusande tomgång vilket jag också har. Men han säger även att bilen rök och luktade samt att temp-mätaren stod på max hela tiden. Jag märker ingen rök/lukt men däremot upplever jag att det tar ovanligt länge för motorn att bli varm och den går aldrig över "3 snäpp" (av kanske 15 snäpp), vilket är långt ifrån ens hälften av tempmätaren:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... em#p280315
Han bytte temperaturgivaren och allt började fungera.
Utifrån min beskrivning, trots att jag inte läst av några felkoder, ska jag chansa på att byta temperaturgivaren?
Tacksam för svar!