Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S40 2.0T -99

Köpte den för ungefär en månad sedan varvid min svärfar bytte tändstift, olja + filter, luft- och bränslefilter.

Efter det började en lampa lysa "fel i motorns elektriska system". I ca 2 veckor var den ibland tänd och ibland inte, bilen gick som den skulle och man märkte inte av något som helst problem.

För några dagar sedan började dock problemen..

1. Den är svårstartad IBLAND, vissa mornar startar den helt problemfritt. Ibland måste jag gnugga startmotorn i 3-5 sekunder och då den väl startar går den upp i 1200-1500 varv men bara för ca en sekund.
2. Efter att man har kört ca 3 km så rusar tomgången upp till mellan 1500 - 2500 varv, till exempel då man frikopplar inför ett rödljus. Ibland sjunker varvtalen då man lägger i en växel och kör iväg. Om jag bara står kvar så ligger varven högt.

Personen i följande tråd verkar ha haft samma problem. Han beskriver svårstartad, rusande tomgång vilket jag också har. Men han säger även att bilen rök och luktade samt att temp-mätaren stod på max hela tiden. Jag märker ingen rök/lukt men däremot upplever jag att det tar ovanligt länge för motorn att bli varm och den går aldrig över "3 snäpp" (av kanske 15 snäpp), vilket är långt ifrån ens hälften av tempmätaren:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... em#p280315

Han bytte temperaturgivaren och allt började fungera.

Utifrån min beskrivning, trots att jag inte läst av några felkoder, ska jag chansa på att byta temperaturgivaren?

Tacksam för svar!
Jag har ungefär samma problem, men i mitt fall lever tempmätaren sitt eget liv! ibland ligger den kvar i botten, andra gånger skjuter den i topp och ibland så ligger den och pendlar fram och tillbaka mellan normal och botten...

upplever den som ruskigt svårstartad då jag får gnugga rätt länge på starten och även ibland ge lite gas samtidigt.

frågan är om det kan tänkas vara tempgivaren eller är det möjligt att det är nåt elfel på vägen? om givaren är boven borde den då ge utslag ibland och ibland inte?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!