Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kaj76
fick lite fel på besiktningen idag.brusten fjäder bak och srs-indikering (krockkudden)ur fuktion.
fråga 1 kollade efter fjäder på mekonomen då står det utan SPC ,vad är det?
fråga 2 lampan till krockudden är det någon som har haft eller känner igen problemet?
fråga3 har bytt bromsar idag runt om med nya ok bak och värderna blev .vf 2.5. vh1.9. vb1.2. hb1.6. hur kan det skilja så mkt?
volvo v40 01:a
av rid54
Ang bromsarna: Kan vara att klotsarna inte slitits in om bes skedde samma dag. Använd bilens bromsar lite och detta kan nog ordna till sig. Kolla även skivornas ytor: om de gamla oken eller klotsarna var dåliga, kan det vara delvis rostade friktionsytor på skivorna och det är inte bra för friktionen.
av julisgranis
Spc är sportchassi. Är srs lampan ur funktion eller lyser den?
När du bytte bromsar vad exakt bytte du?! Bara beläggen eller komplett med skiva? Du ska avlufta efteråt och samtidigt som du byter skall du smörja glidbultarna med fett, tex silikonfett. Helst ska du byta mot helt nya.
Användarvisningsbild
av kaj76
jo i fredag den 6/10 bytte jag fram bromsarna,klossar och skivor.och i tisdag8/10 byttes bakbromsarna.skivor,klossar och ok(båda sidor)men inte själva bygeln eller vad den heter.en verkstad utförde jobbet med bakbromsarna och bilen besiktades samma dag(8/10).
och angående lampan för krockkudden så är det visst nya regler från januari 2013 att alla lampor som finns ska lysa på tändningsläge därför har jag inte fått anmärkning förr på den.
Hur svårt är det att byta bak fjäder?och hur?verkstan skulle ha 700kr för det,lite dyrt eller,
passar på att fråga om kupefilter, köpte nytt o tänkte byta den,samma sak där hur och var sitter den,för min bil immar igen när det regnar och luktar lite ibland.
Så nu fick jag igång lyset på krockkudden,fanns ingen lampa,men men nu lyser den hela tiden när man har bilen igång :(
Och kollade på handbromsen och fick se att på höger sida så går inte armen tillbaka till klacken när man släpper på handbromsen,får in pekfingret i mellan när den är på viloläge,vad kan dem hjort för fel tro?
ja nu blev det lite mkt men koppas att det inte gör något. :???:
Användarvisningsbild
av kaj76
NJA NU BLEV DET LITE DÖTT här.men men.
nu har jag bytt kupefiltret,snacko om att det rasade ner en massa skit,och nu blåser det som orkanen i bilen :D
Användarvisningsbild
av kaj76
ska lämna in bilen så dem kollar fel kod/er(om det finns)volvo skulle ha nästan 600kr,(inte ens audi verkstan tog så mycket dem tog bara 250kr),men hittade en kille som tar 300kr så vi får se vad som sker.
Och om handbromsen så släppte jag på justeringen inne i bilen,vilket man inte ska justera,men då gick armen tillbaka men nu får man dra nästan ända upp innan den tar något.La märke på den där vart man fäster vajrarna(inne i bilen) att den drog snett vet ej om det ska vara så då dem är olika långa.tog en titt idag igen för att se om okerna justerat in sig vilket dem ska göra,och vad får man se jo fjädern till vänster ok BORTA.(köpta från biltema)tror ni att dem fixar en ny fjäder?
svängde in till volvo tidigare idag om detta att den drar snett när man drar i handbromsen(den drar mer på höger)till svar nja det kan ju vara så då vajrarna är olika långa men men han va osäker,jo och vad blev jag då.=(
av kaimal
Kan kanske hjälpa dig med srs problemet, hade också problem med min 01:a så införskaffade mig en kodläsare som kan läsa och radera felen.
Bor du i Skåne kan jag hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av kaj76
kaimal skrev:Kan kanske hjälpa dig med srs problemet, hade också problem med min 01:a så införskaffade mig en kodläsare som kan läsa och radera felen.
Bor du i Skåne kan jag hjälpa dig.
nix,har väl typ 60mil till skåne.var hittade du sån felkods läsare? vågar ej köpa då jag inte vet vilken det ska vara.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?