Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enklast
Hallå gott folk!

Som de flesta säkert känner till vid det här laget råkar jag besitta 2st versioner av v40.

• Regnr: OOU896
    Bilmodellstyp: Volvo V40 2.0T, FAS 1.5
    Chassinummer: YV1VW2522YF421269
    Motorkod: B4204T2
    Tillv.månad: 1999/05
    Motoreffekt: 165 Hk (118 kW)
    Däck: 195/55 R15 85V

• Regnr: RYL363
    Bilmodellstyp: Volvo V40 T4, FAS 2
    Chassinummer: YV1VW37621F651306
    Motorkod: B4204T5
    Tillv.månad: 2000/09
    Motoreffekt: 200 Hk (147 kW) (+35 Hk +26 kW - Steg-1 chip)
    Däck: 205/50 R16 85V

Jag har fått till mig att mina (från FAS1,5) länkarmar, styrstag och krängningshämmarstag inte är något som är att rekommendera att montera på FAS2 av olika skäl.

Men nu undrar jag hur det är med bromsskivor, klossar osv. Min T4:a har skeva bromskivor fram, vibrationer vid inbromsning vittnar om detta.

Jag tittar på skruvat.se och får fram samma artikelnr. till de båda bilarna. Stämmer det? Jag har läst någonstans att det är kraftigare bromsar på T4:an men detta faller ju om artikelnr. är detsamma på eftermarknadsreservdelar. ?:-/

Min fråga:
Kan jag demontera mina skivor från 2.0T, FAS 1.5 och montera på T4, FAS 2? Konsekvenslöst :?:

Ha det!
av julisgranis
Gå in på sidor som brukar ha utförligare beskrivning och en ritning över bromsskivorna och andra detaljer, så jämför du. Så behöver du inte fråga här om vartenda komponent =)

Sidor som har utförligare beskrivningar är t.ex. meca, adbildelar, mekoneomen och skruvat går också ibland. När du varit inne på ett par stycken olika sidor borde du kunnat bilda dig en uppfattning om de är samma komponent som passar olika modeller.

Annars går det ju också såklart att lägga delar bredvid varandra och mäta fysiskt och göra en okular bedömning.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är lika skivor på dom bilarna ja, eller rättare sagt, det är lika på alla s/v40 från och med 98.

/Martim
Användarvisningsbild
av enklast
julisgranis skrev:Gå in på sidor som brukar ha utförligare beskrivning och en ritning över bromsskivorna och andra detaljer, så jämför du. Så behöver du inte fråga här om vartenda komponent =)

Sidor som har utförligare beskrivningar är t.ex. meca, adbildelar, mekoneomen och skruvat går också ibland. När du varit inne på ett par stycken olika sidor borde du kunnat bilda dig en uppfattning om de är samma komponent som passar olika modeller.

Annars går det ju också såklart att lägga delar bredvid varandra och mäta fysiskt och göra en okular bedömning.

Det är precis vad jag gör... =)

Jag går in på diverse bildelssidor och jämför artikelnr. Varför jag ställer mig tveksam till dess passform sinsemellan är ökad motoreffekt = ökad krav på bromsförmåga och sen att jag varit inne på någon sida med bildelar från Tyskland. Denna webbshop hade olikq artnr. på delar rörande bromsar på ovan bilmodeller.

För att sammanfatta mig som person; jag älskar att hitta lösningar själv, utan utomstående hjälp. Det ska alltså mycket till innan jag frågar på forum.

Jag uppskattar dock tips på lösningar att hitta information utan att behöva fråga på forum, ty det inte är alltid man får svar.

Angående den okulära bedömningen så självklart skulle jag kunna göra denna men den är knappast felfri. Ta exempelvis en wastegate på en t4 och en lättrycksturbo. Till synes likadana. Men en skillnad på 35hk.

När det kommer till något så kritiskt som bromsar så vill jag ogärna chansa.
Jag frågar hellre än förblir död. :wink:

Men än gång. Tack för dina tips om sidor att söka bildelar på. Hälften av dom har jag inte provat! :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
MartinS skrev:Det är lika skivor på dom bilarna ja, eller rättare sagt, det är lika på alla s/v40 från och med 98.

/Martim

Tusen tack för ditt svar!

Av allt att döma så stämmer detta så då kommer jag att demontera de bromsskivor och klossar på Volvo v40, fas 1.5 165hk och monterar dessa på Volvo v40 fas 2, 200hk.

PS.
Stoppa mig medan ni kan =)
Ds.
av julisgranis
Kan tänka mig att anledningen till att du hitta lite olika art. nr. är för att du kan sätta på i princip vad du vill som bromsar. Så länge passformen och bulthålen stämmer så är det fritt fram.

Det är lite som avgasrör, finns ett original sen om du vill kan du bygga det hur du vill. Samma med bromsar, om du har ekonomi och tid så kan du slänga på keramiska skivor med flerkolvsok på den bilen.
Användarvisningsbild
av enklast
julisgranis skrev:Kan tänka mig att anledningen till att du hitta lite olika art. nr. är för att du kan sätta på i princip vad du vill som bromsar. Så länge passformen och bulthålen stämmer så är det fritt fram.

Det är lite som avgasrör, finns ett original sen om du vill kan du bygga det hur du vill. Samma med bromsar, om du har ekonomi och tid så kan du slänga på keramiska skivor med flerkolvsok på den bilen.

Aha, det förklarar lite mer!

Men jag behöver alltså inte oroa mig för att skivorna blir konkav av värmeutvecklingen som blir på de extra kraftiga inbromsningar som görs?

Känns lite som att de skivor som sitter på idag har blivit konkava av värmen. Eller finns det något annat skäl till varför skivorna blivit böjda?

Ha det!
av julisgranis
Om du har en bil med hög effekt och vill ha bra bromsar, så bör du satsa på något i sportutförande. Finns mängder med alternativ, dock brukar detta kosta en del. Sätt du på dina gamla skivor från den andra bilen, det kommer få stopp på bilen men går ju såklart inte jämföra med påkostade bromsar.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?