Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att hört ett irriterande vibrerande ljud på vissa varv så konstaterade jag att remspännaren glappade lite väl mycket så jag bytte den. Så långt gick allt bra men när jag sen startar bilen så låter motorn som en skördetröska!!!

Det låter som att den går hårt som bara fan. Skapligt jämnt men hårt.
Farsgubben trodde det hade att göra med att bilen stått upphissad på höger fram ganska ordentligt under hela dagen och att det runnit undan olja eller något sånt???

Jag får även felkod P0341 på motorlampan. Kamaxelgivare någonting betydde den.
Jag är nära att ringa bärgare och låta dom ta upp den på Volvo men jag tycker inte det ska behöva bli såhär bara för att jag gjort en sån simpel grej som att byta remspännare till multirem???

Någon som kan hjälpa mig???

Bilen är en V40 2,0t -01
Det är inte så att kamremmen kuggat över av någon anledning?
Jag skulle kolla markeringarna på den till att börja med, bara för säkerhets skull.

det KAN ju också vara så som det står att kamaxelgivaren pajjat. kolla kontakten där också.
eller rättare sagt, kolla alla kontakter osv som sitter på den sidan motorn motorn, det är ju inte omöjligt att du kommit åt nån och det börjat glappa.
kolla även ev kablar om du ser skador på dem.
Det kan kanske vara så men det är så konstigt eftersom jag inte varit på den sidan motorn över huvud taget?
Om kamaxelgivaren pajat av någon anledning kan motorn då börja låta så jävla illa?
Trodde jag skulle kunna lägga ut film på oljudet men det var inte bara:/
Hur Kamaxlarna står kollas med tolkar. (finns på biltema)
Markeringarna på kamdreven kan stå hur dom vill eftersom dom är ställbara mot kamaxlarna
Men kolla frihjulet på generatorn, om det är slut får man ett skorrande ljud vid låga varv och
hög belastning
som sagt, kolla och nollställ kamaxlarna med tolk.
bara för att säkerställa att motorn iaf inte tar skada av det.
som sagt, det KAN vara så jävligt att kamremmen kuggat över.
den ska inte ha gjort det bara för att du bytte spännaren, men det skadar aldrig att kolla extra noga på det.
om inte annat för att slippa köra runt och vara orolig.
DTJ skrev:Hur Kamaxlarna står kollas med tolkar. (finns på biltema)
Markeringarna på kamdreven kan stå hur dom vill eftersom dom är ställbara mot kamaxlarna
Men kolla frihjulet på generatorn, om det är slut får man ett skorrande ljud vid låga varv och
hög belastning
Det kan dom inte alls det, märkena på dreven stämmer alltid exakt mot markeringarna på motorblocket och kåpan upptill.
Tänk en gång till. Dreven kan inte hamna på fel ställe på remmen så att säga.
Variosboy skrev:
DTJ skrev:Hur Kamaxlarna står kollas med tolkar. (finns på biltema)
hög belastning
Det kan dom inte alls det, märkena på dreven stämmer alltid exakt mot markeringarna på motorblocket och kåpan upptill.
Tänk en gång till. Dreven kan inte hamna på fel ställe på remmen så att säga.
Markeringarna på kåpan kan peka mot kamdrevsmarkeringarna utan att kamaxlarna står rätt
trots att vevaxeln är nollstäld p.g.a. att dreven inte har ett fast läge mot axlarna.
Tänk om tänk rätt!

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]