Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av akcol
#787122
Hej

V40-00 2.0T
Hur vanligt är det att vevaxelgivaren pajjar? Hände i somras, samma symtom igen. Den byttes då på verkstad

Symtom: Startmotor går inte igång, det händer inget alls, inget litet klick eller så, alla lampor lyser i instrumentbrädan, kan rullas igång, går sen utmärkt, som vanligt.

OM det inte är vevaxelgivaren nu, vad kan det då vara? Tacksam för svar :P
av Rådlös
#787124
Nu har jag ingen S/V 40 så jag har inget att jämföra med. Men om vevaxelgivaren inte fungerar så kan du aldrig starta motorn. Varken med startmotor eller rullstart. Det är vevaxelgivaren som talar om för styrdatorn i vilket läge svänghjulet och vevaxeln befinner sig. Detta för att styrdatorn skall kunna ge insprutningspuls och tändgnista i exakt rätt ögonblick. Kommer ingen signal från vevaxelgivaren så blir det inga insprutningspulser eller tändpulser.
Du kan läsa mer om detta här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html Läs avsnittet om Givare till att börja med. Fortsätt sedan med all den andra kunskapen som också kan vara användbar i din fortsatta felsökning.

Ett tillägg i din fråga: Även om vevaxelgivaren är trasig, så fungerar startmotorn. Men den har inget med styrdatorns signaler och impulser att göra. Så i ditt nuvarande fall finns det inte mycket som talar för att vevaxelgivaren skulle vara trasig. Läs ut felkoder i stället. Det ger säkert mer information till dig.
av akcol
#787157
Ok, tack för svar du verkar veta läget.
Förra gången byttes vevaxelgivaren och bilen har gått sedan dess, konstigt eller hur?

Ska bli spännande vad dom kommer fram till låter dyrt hursomhelst :(
Vad är din gissning på fel?
av Rådlös
#787184
En enkel lösning som ligger nära till hands, men en ren gissning: Batteriet är dåligt. När spänningsnivån i batteriet sjunker under en viss nivå finns det ett relä som kopplar bort så att man inte i onödan skall dra ur batteriet ännu mer genom att köra på startmotorn. Men det går att rulla igång eller bogsera igång bilen för det tar ju inget från batteriet.
Om du får igång den så mät med en voltmeter direkt på batteripolerna medan motorn går och generatorn laddar. Du skall inte lossa något. Om generatorn laddar riktigt så skall det vara minst 13,8 volt under laddningen. Gärna mer, och det borde det vara om batteriet är tomt. Det kan gå upp till 14,2 - 3 volt i ett sådant läge. Speciellt om du varvar lite över tomgång.
När motorn står still och inte har varit igång på en ½ - 1 timma skall spänningen på batteripolerna vara minst 11,8 - 12,7 volt. Detta kallas vilospänning. Om dom här siffrorna stämmer så vet du att generatorn laddar. Gör dom inte det så får du fundera på generatorn (och ett nytt batteri). Återkom i så fall, så får du fler råd och tips. Men köp inget nytt batteri innan du vet att generatorn är OK.

Detta är en hypotes från min sida. Felet kan naturligtvis vara något annat, men på din beskrivning tänker jag i sådana banor.
av akcol
#787200
Hej. Tack för tipsen.

Batteriet är nytt. Hämtade bilen nyss från verkstaden, dom hittade inga felkoder men hade mätt upp kretsen till relä och startmotor, allt ok.

Deras åsikt var att startmotorn är dålig, rek. byte av startmotor och reläet, reläet är väl solenoiden? Eller finns det ett relä på vägen? Dom hade vid ett tillfälle "fångat felet", det är ju inte alltid, då var det 12 Volt fram till startmotorn.
Hur som som helst, tog hem bilen, dom ville ha 5700:- för att byta startmotorn, blev dyrt nu så vet inte vad göra. Ska leta en bättre beg. startmotor men såg det är svårt byta den så det bli verkstad igen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#788544
Startmotorn kostar 850 kronor på biltema och en reparationshandbok typ 300. Sen handlar det bara om tålamod! :D

Hittade ett klipp på en xc90, där fan[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]