Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krqkan
Tjenare!

Då min turbo på min 2.0t -04 (222223 km) inte mår bra så ska det köpas en ny (beg, renoverad, med ca 6k på nacken) så tänkte jag att jag ska byta auto-låda olja, motorolja, oljefilter, luftfilter, tändstift, bränslefilter.
Allt annat fungerar perfekt.
Nya bromsar/kamrem/vattenpump.

1. Något annat ni kan tipsa på som är bra och byta?

2. Om man ska "spola" igenom motorn från all dess olja, vad rekomenderar ni?

2.1: köpa 10l billig olja och tillsats för motorrengöring (typ seafoam eller vad det heter). Fylla på 5l, köra 10-20 min, tömma, 5l 10-20 min tömma och sen ny "dyr" olja.

2.2 spola igenom utan att köra med något medel? Isf vad för medel?

3. Det jag hade tänkt köpa:
Spoiler »
Tack på förhand! :D
Senast redigerad av 1 krqkan, redigerad totalt 0 gånger.
av krqkan
julisgranis skrev:kylarvätskan kan du lika gärna byta ut eftersom du ska tappa av en del (eller allt?), bromsvätska.
Ja! Kylarvätskan kan bytas.

Bör man spola igenom hela motorn med typ högtryck för att få ut all "gunk" som kan ha bildats?
Högtryck bör du undvika, kylsystemet är väl designat för några bars övertryck, visserligen är systemet öppet när du spolar igenom men låter inte så smart att pumpa på med 100+ bar där. Trädgårdslang räcker gott och väl, efter du renspolat kan du välja vilken typ av kylarvätska du vill ha.

Etylenglykol (brukar vara blå, vanliga på tex biltema) har bättre värmeledningsförmåga och lägre fryspunkt. Dock är den ju väldigt giftig. Hur som helst du kan välja vilken som, bara du inte blandar dom.
av krqkan
vetten skrev:Vet inte om detta kan hjälpa dej ??:-/ Men detta är dom servicescheman som jag hittar här på forumet. Du får antagligen packa upp dom själv :-O)

http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... tokoll.zip
Tack! Kan vara bra och ha i framtiden :)
julisgranis skrev:Högtryck bör du undvika, kylsystemet är väl designat för några bars övertryck, visserligen är systemet öppet när du spolar igenom men låter inte så smart att pumpa på med 100+ bar där. Trädgårdslang räcker gott och väl, efter du renspolat kan du välja vilken typ av kylarvätska du vill ha.

Etylenglykol (brukar vara blå, vanliga på tex biltema) har bättre värmeledningsförmåga och lägre fryspunkt. Dock är den ju väldigt giftig. Hur som helst du kan välja vilken som, bara du inte blandar dom.
Ok, något typ kalkrengörning och annat skit är att undvika?

Några tips på rengöra motorn från olja?

Funkar det jag skrev?
Lite diskmedel skall fungera bra. Sådant där kylarrens som biltema m.m säljer är i princip vätska med lite diskmedel i. Sedan om du väljer etylenglykol som i princip säljs överallt och både bättre och billigare, än den som brukar vara i från början (propylenglykon, brukar va grön - volvo original).

Tänk då på att notera detta. Så både du och framtida ägare är medvetna om det. Blandar du dom två blir det en tjock smörja.
av krqkan
julisgranis skrev:Lite diskmedel skall fungera bra. Sådant där kylarrens som biltema m.m säljer är i princip vätska med lite diskmedel i. Sedan om du väljer etylenglykol som i princip säljs överallt och både bättre och billigare, än den som brukar vara i från början (propylenglykon, brukar va grön - volvo original).

Tänk då på att notera detta. Så både du och framtida ägare är medvetna om det. Blandar du dom två blir det en tjock smörja.
Tackar!

Om man använder diskmedel. Hur länge ska man spola för att få ut allt? GÖr det något om lite diskmedel läåmnas kvar?

Och nu till the big finale!

Bästa sätt och rensa ut gammal olja och gunk?

Hört att så kallat "engine flush" är ett riktigt no-no!

Så kanske bara köpa 10l billig olja, köra 10 min och sen dumpa ut allt för att ersättas med dyr olja?
Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]