Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av enklast
Hallå folk!

Jag råkar äga en FAS1 som gått ur tiden med helt nya (2 veckor gamla):
  • länkarmar
    spindelleder
    krängningshämmare
    styrleder
Jag råkar dessutom äga en FAS2 som jag ämnar att använda fortsättningsvis. Därför undrar jag; vilka av ovanstående kan jag använda rakt av till min FAS2? Artikelnummer skiljer om man ska tro på Biltema och Mekonomen. (Men jag undrar om det verkligen kan vara så stor skillnad?) Vad kan konsekvensen bli av att byta till en felaktig del? Jag är nämligen övertygad om att jag kommer att få dessa monterade utan problem(så liten skillnad är det, om ens någon?)

Någon som vet? Någon kanske har dimensioner på original länkarmar på respektive modell, FAS1 och FAS2?

Dessa modeller är det:
  • Fabrikat: VOLVO
    Modell: V40 (FAS 1 (fas 1,5) )
    Årsmodell: 2000
    Chassinummer: YV1VW2522YF421269
    Motorkod: B4204T2
    Typ: 2.0 Turbo
    Tillverkningsdatum: 199905

Fabrikat: VOLVO
    Modell: V40 (FAS 2)
    Årsmodell: 2001
    Chassinummer: YV1VW37621F651306
    Motorkod: B4204T5
    Typ: T4 Turbo
    Tillverkningsdatum: 200009
av julisgranis
Ja det skall fungera, dock minskar du castervinkeln. Hjulet hamnar längre bak i hjulhuset, ser lite osymmetrisk ut. Kommer även bli lite mer tungstyrd när du svänger, men mer stabil när du kör rakt fram.
Användarvisningsbild
av enklast
julisgranis skrev:Ja det skall fungera, dock minskar du castervinkeln. Hjulet hamnar längre bak i hjulhuset, ser lite osymmetrisk ut. Kommer även bli lite mer tungstyrd när du svänger, men mer stabil när du kör rakt fram.

Tack för snabbt svar!

Gäller det Även styrleder och krängningshämmare? Att de går montera utan förödande konsekvenser?
Användarvisningsbild
av enklast
Tusen tack för dina svar! :-)-)
Användarvisningsbild
av enklast
julisgranis skrev:Kom på att styrlederna inte heller passar, olika dim på gängningen.
Uppskattar som tusan att du skrev detta!

Volvo har verkligen ansträngt sig för att fas2 kunderna inte ska kunna utnyttja Skrotade fas1 bilar.

Vissa skäl finns ju. Men att öka dimensionen på gängningen bekräftar bara min åsikt.

Tack igen!

Någon som vill köpa 10 dagar använda länkarmar inkl. Spindelleder, styrleder, krängningshämmarlänk. Samtliga vänster och höger, (fas1).

För 500kr?

Tror att allt går på nytt på biltema för ca 1800kr.

Mitt krav är: jag behöver ha dina gamla delar ty jag måste frakta bilen till skroten.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡