Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Förra veckan bytte jag stötdämpare, fjäderbenslager och krängningshämmarstag på sambons S40 2001. Gummislang monterades på nedre fjädervarvet på båda sidorna.

Trots detta klonkar det fortfarande i framvagnen. Oerhört irriterande! Godkänd av bilprovningen för ca 1 månad sedan. Bad dem kolla extra men dem kunde inte så några glapp!

SÅ vad skulle det kunna vara? Bad även kompisen, som är mekaniker och den som gjorde arbetet att bryta och bända för att försöka lokalisera källan men han kunde inte heller hitta något.

Snälla hjälp, blir tokig på det :shock:
har du kollat bussningarna som håller krängningshämmaren?
på min 850 knakar och knarrar det när jag kör iväg eller stannar/bromsar i låg fart.
och det är den vänstra bussningen som håller krängningshämmaren är jag nästan helt säker på då den är riktigt slapp.
Bytte ett par sådana i somras och sommaren innan. Det är som tidigare skrev, subframe, främre avgas, massa kåpor, styrväxel mm måste lossas. Räkna med en hel del jobbigt och tråkigt arbete för att byta dom.

Ett tips är att inte köpa ett par billiga, köpte de på skruvat först och de sprack efter ett halvår - rakt av. De ligger på närmare 1000kr för ett båda sidor om du köper från volvo.

Jag följde denna guide. http://volvoforums.com/forum/volvo-s40- ... ngs-19811/
Går och går, jag körde ju flera månader utan att ens ha på dom. Det lät och klonka som sjutton och båda krängningshämmarna blev totalt slut även fast de byttes i samband med de billiga bussningarna första gången. Är nog väldigt slitsamt för framvagn när de inte fungerar som de ska.

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]