Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av toris
Behöver lite hjälp från någon mer kunnig.. Har haft problem med min värmeväxlare i bilen sen ett år tillbaks.
Problemet är det att den antingen står på full värme eller ibland full kyla. Det går inte alltså att ändra eller att ha någon temperatur emellan..

Nu har jag verkligen tröttnat på det här och bestämde mig för att lösa det. Efter lite research så köper jag då en reglermotor:

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&r ... d=23506332

Men vart sitter den? Tog bort radion och kollade in: (har hört att man ska kunna se den där)

Bild

Trodde det var denna först, men så ser jag sen att den jag köpt och den som sitter här inte är likadan. Har jag köpt fel eller vad är annars detta?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kan ha fel men tror du ser den från passagerarsidan bakom mittkonsolen om du tar bort 'täckskivan' där. Fast jag undrar om du verkligen har rätt motor för kyla/värmereglerigen?
av toris
MartinS skrev:Jag kan ha fel men tror du ser den från passagerarsidan bakom mittkonsolen om du tar bort 'täckskivan' där. Fast jag undrar om du verkligen har rätt motor för kyla/värmereglerigen?
Täckskivan nere vid fötterna? Valde ju den för fas 2. Min är ju en 01a så jag tycker att det borde vara rätt ??:-/
av toris
Update

Då har jag fått hem en ny reglermotor från skroten. (visade sig att jag har fått hem fel)

Problemet kvarstår :-(O) Någon människa som ens har löst detta? Har bytt reglermotor och även reglageenhet (den som har rattarna för värme samt fläkthastighet på sig)

Reglermotorn verkar inte få ström över huvud taget? någon som vet eller kan gissa?
Har du ECC? Har för mig den tar från tre givare - utetemp, innetemp och sedan solsensorn. Fick fel på en utetempgivare en gång och bilen satte igång och började kyla när det var 10 minus ute. Lättast är att läsa av med en felkodsläsare som klarar av läsa felkoder från ECC (alltså inte ELM eller liknande).

Förresten blinkar dina lampor på ac knappen och den andra knappen på motsatta sidan (kan inte i huvudet vilken knapp det är) när du startar bilen?
av toris
julisgranis skrev:Har du ECC? Har för mig den tar från tre givare - utetemp, innetemp och sedan solsensorn. Fick fel på en utetempgivare en gång och bilen satte igång och började kyla när det var 10 minus ute. Lättast är att läsa av med en felkodsläsare som klarar av läsa felkoder från ECC (alltså inte ELM eller liknande).

Förresten blinkar dina lampor på ac knappen och den andra knappen på motsatta sidan (kan inte i huvudet vilken knapp det är) när du startar bilen?
Det är den jag har bytt, för det är väl hela denna?: Bild (liten bild, men du ser nog ändå)

Har provat att läsa felkoder, men det stod ingenting där. Dock var det ett program som min polare har på datorn. Vet inte om det är nån speciell mjukvara man behöver för att läsa såna fel...

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]