Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av df55
Har en servoslang som läcker, men har av många anledningar inte åkt till en verkstad och fått den bytt och därför måste jag fylla på styrservooljan då och då. Hade en del styrservoolja i en "no-name" förpackning, men nu är den slut och jag måste köpa nytt, men är osäker vilken det är jag ska ha. Har en V40 2.0T -01, manuell. Har hittils haft en röd olja (AFT?). Funkar denna olja: http://www.jula.se/automatvaxelladsolja ... 1-l-624011 eller blir det helt fel att använda den till en manuell bil?

Tar gärna emot tips på var jag kan köpa en passande servoolja till ett bra pris.
av rid54
Alltså, styrservon är inte olika på manuellt eller automatväxlade bilar. Du behöver antagligen kolla i instruktionsboken eller höra med din lokala Volvo-verkstad om oljesorten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Den är väl inte svindyr hos din volvohandlare? Då får du rätt i allafall.
av df55
Tackar för svar! Får nog åka förbi en Volvohandlare och se efter, men har en känsla av att det kan bli dyrt då Mekonomen ska ha 250 kr för 1l.
Användarvisningsbild
av MartinS
Då kostar den nog 200 hos volvohandlaren, något dyrare ställe än mekonomen är ju svårt att hitta.
av julisgranis
Enligt både mekonomen och okq8 oljeguide skall du ha CHF 11S som brukar vara grön. Du skall INTE ATF olja som du hällt i som brukar vara röd. Finns CHF 11S olja för 120 kr/liter på biltema.
av df55
Skumt att det ska vara grön olja då jag är helt säker på att bilen haft röd olja från den dagen då jag köpte den. Nu får jag verkligen åka förbi en Volvoverkstad och reda ut det här.
av julisgranis
Är locket grönt? Är inte hela världen om du blandat lite, den gröna tål kyla bättre och brukar finnas i bilar som säljs i kallt klimat. Samma bil kan ha röd servoolja där det är varmt.
av df55
Locket är gult på insidan, svart på utsidan. Bilen är inte en import, så den bör nog ha haft grön olja i början. Kanske varit någon ägare innan som tömt servooljan och fyllt på med röd istället?

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]