Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en S40 årsmod -00 med 2.0T motorn som gått ca 22,000 mil. Den är väldigt svårstartad kall,man får pumpa lite på gasen och tillslut går den igång,den rycker väldigt mycket vitt när den precis startat,går väldigt ojämnt och stinker bensin. Efter ett tag så lägger den sig på ca 1000 rpm på tomgången och ligger jämt där. Sen går den hur fint som helst,men ska man accelerera fort så rycker den rätt mycket. Har kollat felkoder och den säger Mass Air Flow,alltså luftmassemätaren. Men jag skulle gärna vilja få lite mer ideer innan jag köper en sån för tusenlappen ifall det kan vara annat,då jag läst lite allt möjligt om trasig bränsletrycksregulator och massa annat som kan tänkas orsaka problemet. Sitter dock ett relativt nytt sportluftfilter på den som kanske också bidragit till varför luftmassemätaren skulle kunna gått sönder?

Tack på förhand :)

Edit: Provat byta luftmassemätare,ingen skillnad. Kollade in spolarna,hela och fina utan sprickor. Men nu rycker den i princip hela tiden,går ojämt och nånting har börjat knacka nånstans från motorutrymmet :(
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]