Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

?:-/
Här är något att suga på.

Jag har läst alla trådar som visas i sökning "Hackar och stannar". Inget av det verkar relevant.

Bilen startar direkt när den är kall, sedan går den helt perfekt i 2,5 mil. Där börjar den hacka och blir helt kraftlös, efter någon minut stannar den och kan inte startas igen. Jag har blivit hembogserad från nästan exakt samma ställe TRE gånger. (Skall kanske prova att köra en annan väg).
Efter att den fått kallna > 30 min går den i regel att starta och köra några kilometer innan den stannar igen. Får den kallna helt så klarar den 2,5 mil till.

Tändstift är bytta.
Lös vakuumslang åtgärdad.
Provat köra med luftmassmätare frånkopplad.
En tändhatt som sprutade gnistor åt alla håll rakt in i motorblocket är utbytt.

Inget ovan hade någon som helst effekt på problemet.

Nu skall jag ut och köra en runda för att kolla om spolarna blir varma. (Tips från Mekonomen: "Varma tändspolar är garanterat kassa.". Vilket naturligtvis inte betyder att kalla spolar är garanterat hela.) Om de blir varma bytas alla tändkablar inklusive tändspolarna. Om de INTE blir varma är jag helt utlämnad åt er. :-)

Är det någon som har någon idé om var jag skall leta efter orsaken nästa gång?

Hälsningar
Vad är en "vol fcr" och varför skall man klara den?

Jag lyfte på kåpan över motorn för att kolla om tändspolarna var varma efter en mils körning.
Där under fanns ingenting man inte brände sig på. Hur i hela fridens namn skulle tändspolarna kunna sitta där i mitten och vara svala och fräscha?
Naturligtvis var de varma, något annat skulle vara en vetenskaplig sensation.
I vintras började min V40 2,0 -00 rycka och hacka för att sedan stanna, fick inte heller igång den förrän den var kall igen.
Då visade även tempmätaren att det var risk för kokning, problemet var att tempgivaren hade ballat ur.

Vet inte hur din tempmätare visar när problemet uppstår, men det kan ju vara den.
Jag tror bilar hade fungerat bättre utan alla dessa "givare". :-)

Tack för tipsen, tempgivare har jag hört från fler håll, men då skulle det vara en speciell tempgivare till insugningen. Vilken givare var det som krånglade för dig?

Jag har kommit på att jag kan hålla igång motorn, när den vill stanna, genom att pumpa med gaspedalen hela tiden. Då hoppar bilen fram som en groda längs vägen. Igår körde jag de två sista km hem på det viset. Säkert till stor munterhet för övriga trafikanter.

Detta får mig att tro att det måste vara något bränslerelaterat fel.
Om tändspolarna varit kassa så hade väl inte pumpande med gasen haft någon inverkan, eller?

Felet har dessutom förvärrats. Nu kommer jag inte mer än 5 km innan den börjar hacka.
Jag har två bilar som ett par gånger har gjort något som kan vara samma sak.
Ingen av dem har stannat under gång, men båda har ibland haft problem att starta när det varit varmt och just efter man stannat motorn (ofta när man kört sakta på nån parkering eller nåt och det då förmodligen är som varmast i motorrummet).

Den ena (en -98 V40 T4) har bara två-tre gånger inte velat starta, den drar runt men tänder inte. Efter en stund (en halvminut till ett par minuter) har det gått bra att starta den igen. Har hänt några gånger, men för det mesta inte.

Den andra (en -99 V40 2.0T) har bara gjort det en gång, min bror fick tjuvstopp på en parkeringsplats och bilen ville inte starta. Efter nån minut gick den igång igen, men med lambda-lampan tänd. Den hade då en P0339-felkod (vevaxelgivaren). Jag rensade felkoden, och den har aldrig kommit tillbaka och det har aldrig hänt igen. Har köpt en ny givare men inte bytt den än. Den bilen har också ett par gånger hackat lite, just såpass märkbart, vid accelerationer (full gas runt typ 3000 varv på hög växel). Kändes som om den missade en enda tändning men inte mer. Det hände nån vecka innan på motorväg en varm sommardag ett par gånger under dagen, men jag har inte lyckats provocera fram det sen dess.

Båda bilarna behöver ju inte ha samma fel, på 2.0T:n är ju såklart vevaxelgivaren misstänkt eftersom den faktiskt gett en felkod, men sen är tändmodulerna näst på tur. Trodde ett tag också på reläet som driver typ all motorelektronik av nån subjektiv anledning.

Jag har ju 8st tändmoduler att testa med, men hur kan man då lista ut hur många och vilka som är dåliga?
Ja, det låter som om du har ett bränslerelaterat problem. När bilen stannat och inte vill starta så kan du prova med startgas för att se om det är bränsle som saknas. Alternativt är att mäta bränsletrycket.
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]