Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harrig
När du drar på kan du höra ett "vinande" ljud från motorutrymet då impellern i turbinen snurrar. Om turbon laddar riktigt ska du känna ett extra drag i bilen. Ligger du i 80 km/h bakom en lastbil i 5:ans växel så ska det vara en barnlek o bara blinka ut o köra om. Dock är detta en lättrycksturbo så effekten e ganska liten men den finns där :P

Ska du vara 100 på att turbon jobbar som den ska så ska man montera en turbomätare där man ser att den laddar upp och släpper din jobbar förmoderligen på ett tryck mellan 0,7-0,9 bar
av akcol
harrig skrev:När du drar på kan du höra ett "vinande" ljud från motorutrymet då impellern i turbinen snurrar. Om turbon laddar riktigt ska du känna ett extra drag i bilen. Ligger du i 80 km/h bakom en lastbil i 5:ans växel så ska det vara en barnlek o bara blinka ut o köra om. Dock är detta en lättrycksturbo så effekten e ganska liten men den finns där :P

Ska du vara 100 på att turbon jobbar som den ska så ska man montera en turbomätare där man ser att den laddar upp och släpper din jobbar förmoderligen på ett tryck mellan 0,7-0,9 bar

tack för svar, bilen går jättebra men första bilen med turbo, jobbigt att montera en turbomätare? var köper man en sån?
Användarvisningsbild
av enklast
akcol skrev:hur vet man turbon fungerar och gör sitt jobb?
-00 2.0 T
Är helt novis i området men jag råkar äga en V40 -00 2.0t som idag slutade ladda turbotrycket.

Har du aldrig kört en turbobil tidigare så bör du känna att det är mer drag än en vanlig bil, exempelvis 850 GLT, v70 GLT, etc.
Min börjar(haha glömde av att turbon är trasig numera... :shock: ).
vi börjar om...

Min började ge märkbart "extra"-drag vid ca. 3000-4000 varv. Känner du inte av det så är det något som inte stämmer.