Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av harrig
När du drar på kan du höra ett "vinande" ljud från motorutrymet då impellern i turbinen snurrar. Om turbon laddar riktigt ska du känna ett extra drag i bilen. Ligger du i 80 km/h bakom en lastbil i 5:ans växel så ska det vara en barnlek o bara blinka ut o köra om. Dock är detta en lättrycksturbo så effekten e ganska liten men den finns där :P

Ska du vara 100 på att turbon jobbar som den ska så ska man montera en turbomätare där man ser att den laddar upp och släpper din jobbar förmoderligen på ett tryck mellan 0,7-0,9 bar
av akcol
harrig skrev:När du drar på kan du höra ett "vinande" ljud från motorutrymet då impellern i turbinen snurrar. Om turbon laddar riktigt ska du känna ett extra drag i bilen. Ligger du i 80 km/h bakom en lastbil i 5:ans växel så ska det vara en barnlek o bara blinka ut o köra om. Dock är detta en lättrycksturbo så effekten e ganska liten men den finns där :P

Ska du vara 100 på att turbon jobbar som den ska så ska man montera en turbomätare där man ser att den laddar upp och släpper din jobbar förmoderligen på ett tryck mellan 0,7-0,9 bar

tack för svar, bilen går jättebra men första bilen med turbo, jobbigt att montera en turbomätare? var köper man en sån?
Användarvisningsbild
av enklast
akcol skrev:hur vet man turbon fungerar och gör sitt jobb?
-00 2.0 T
Är helt novis i området men jag råkar äga en V40 -00 2.0t som idag slutade ladda turbotrycket.

Har du aldrig kört en turbobil tidigare så bör du känna att det är mer drag än en vanlig bil, exempelvis 850 GLT, v70 GLT, etc.
Min börjar(haha glömde av att turbon är trasig numera... :shock: ).
vi börjar om...

Min började ge märkbart "extra"-drag vid ca. 3000-4000 varv. Känner du inte av det så är det något som inte stämmer.

Ett tips är att öppna huven lokalisera wastegaten som sitter på turbon framför torpedväggen på bilen. Du kan behöva hänga dig över bilen för att se den tydligt.
Så här ser den ut: Bild

"Armen" som du ser i mitten på wastegaten(se bild); denna reser sig när turbon tömmer övertrycket när du släpper gasen efter att laddat turbon.

Gör så här:
1. Öppna huven
2. Be någon sätta sig bakom ratten för att trycka på gaspedalen på ditt kommando (Alternativt kan du själv dra i gasvajern som finns under allt plastskräp(kåpor) till höger om oljestickan(framifrån sett)
3. Starta bilen
4. Trampa gasen i botten
Spoiler »
5. Släpp gasen
6. Laddar turbon och wastegaten funkar så bör du se att armen rör sig upp för att sedan sakta gå ner i hålet igen.
7. Gör den inte det så har du sannolikt vakuumläckage någonstans som jag med stor sannolikhet har :x :x :x (Även om den rör sig upp så kan du ha läckage för övrigt, men jag tycker ändå att du bör märka skillnad mellan en standardmotor och en turbomotor med ett mindre läckage)[/list]

Berätta gärna hur det låg till och framförallt lösningen på ditt problem!

God speed!

Värt att veta:
Jag är ingen bilmekaniker, jag råkar bara äga en bil.
Alltså är det fritt fram att dementera och dumförklara vad jag skriver annars förblir jag dum.
:wink:
---
  • Fabrikat: VOLVO
    Modell: V40 (Fas 1)
    Årsmodell: 2000
    Chassinummer: YV1VW2522YF421269
    Motorkod: B4204T2 (Fas 1,5)
    Typ: 2.0 Turbo
    Tillverkningsdatum: 199905
av rudarmy
Gör så här:
1. Öppna huven
2. Be någon sätta sig bakom ratten för att trycka på gaspedalen på ditt kommando (Alternativt kan du själv dra i gasvajern som finns under allt plastskräp(kåpor) till höger om oljestickan(framifrån sett)
3. Starta bilen
4. Trampa gasen i botten
allt du skriver är lite farligt;)
krävs nämligen att du kör bilen med en gubbe i motorrummet..;)

du måste köra bilen för att få laddtryck, ej "torr"gas..
Användarvisningsbild
av enklast
rudarmy skrev: allt du skriver är lite farligt;)
krävs nämligen att du kör bilen med en gubbe i motorrummet..;)

du måste köra bilen för att få laddtryck, ej "torr"gas..
Haha jaha, då försvårar det en hel del! :-DD
Men det kan inte stämma, åtminstone inte i min bil.
Min wastegate-arm reser sig från wastegaten när jag gasar i utan växel, stillastående. Bevittnat av mig. =P

What the heck is wrong with my car? :-O)

I övrigt så skruvade jag av värmeskölden för att jag upptäckte att min wastegate-arm var helt lös. Det visade sig att skiten hade hoppat av armen för att öppna spjället in i motorn. (för det är väl det som händer när laddtrycket pressas in i motorn?)
jag la wastegatearmen över spjällarmen och satte ett gem som sprint. Nu funkar turbotrycket igen.

Jag misstänker dock vakuumläckage någonstans, spjället öppnas väldigt sent och det är lite tråkigt. Sen är inte "turbo-draget" lika märkbart som på min gamla s40 2.0t -02 fas2. Någon som vet om det är generellt så?

Hoppas att det är okej om jag lånar tråden med mina turboproblem!
Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]

Dolda Vinkeln...

Eller dom som marknadsförde skiten, algoritme[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Du glömde energiekvationen att varje liter be[…]

Tysta sommardäck V90

Det är väldigt missvisande att jämf[…]