- tor 25 jul 2013, 11:56
#772962
Tjena,
Min V40 2,0t har under ett par veckor sprutat ut vita rökmoln från avgasen då turbon kickar igång (omkörningar oftast).
På en resa runt 20 mil så drack den ca. 1 cm på oljestickan. Jag antog att det var turbon som var kass.
Köpte en begagnad turbo som rullat endast 9000 mil (min hade rullat 17000). Jag fick hela aggregatet med WG. Men jag hade bytt WG för ca 1 år sen eftersom ventilen rasslade som bara den.
Men nu till problemet. Jag demonterade endast själva turbinen och satte dit den bättre begagnade. Jag var ganska noga med att märka ut alla dessa vakumslangar trots att de redan var markerade som jag märkte senare :D
När jag sedan startade bilen så lät den som en gammal diesel. Den knackade utav i helvete o det e skitsvårt att lokalisera ljudet. Bilen gick kanske i 30 sek innan jag stängde av. Jag var hundra på att jag gjort nåt fel. Så jag demonterade allt igen. Vid montering igen kände jag att axeln i turbon snurrade fritt, vilket den gjorde. Kollade att inga av slangarna var skadade, fyllde på lite olja i turbons olje kanal innan jag skruvade på röret men samma resultat. Knackar o låter dåligt. Lät den stå igång i kanske 3 minuter men vågade inte gasa nåt.
Är alldeles förtvivlad just nu. Enda jag kan tänka mig är att montera dit min gamle turbo för att utesluta att den bättre begagnade inte e helt kass.
Nån som har varit med om detta o kanske stött till nån kabel eller liknande som orsakat liknande problem?
Tackar för svar / JOhan
Min V40 2,0t har under ett par veckor sprutat ut vita rökmoln från avgasen då turbon kickar igång (omkörningar oftast).
På en resa runt 20 mil så drack den ca. 1 cm på oljestickan. Jag antog att det var turbon som var kass.
Köpte en begagnad turbo som rullat endast 9000 mil (min hade rullat 17000). Jag fick hela aggregatet med WG. Men jag hade bytt WG för ca 1 år sen eftersom ventilen rasslade som bara den.
Men nu till problemet. Jag demonterade endast själva turbinen och satte dit den bättre begagnade. Jag var ganska noga med att märka ut alla dessa vakumslangar trots att de redan var markerade som jag märkte senare :D
När jag sedan startade bilen så lät den som en gammal diesel. Den knackade utav i helvete o det e skitsvårt att lokalisera ljudet. Bilen gick kanske i 30 sek innan jag stängde av. Jag var hundra på att jag gjort nåt fel. Så jag demonterade allt igen. Vid montering igen kände jag att axeln i turbon snurrade fritt, vilket den gjorde. Kollade att inga av slangarna var skadade, fyllde på lite olja i turbons olje kanal innan jag skruvade på röret men samma resultat. Knackar o låter dåligt. Lät den stå igång i kanske 3 minuter men vågade inte gasa nåt.
Är alldeles förtvivlad just nu. Enda jag kan tänka mig är att montera dit min gamle turbo för att utesluta att den bättre begagnade inte e helt kass.
Nån som har varit med om detta o kanske stött till nån kabel eller liknande som orsakat liknande problem?
Tackar för svar / JOhan
Senast redigerad av 1 harrig, redigerad totalt 0 gånger.