Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pinguen
Jag sitter och kollar runt efter lite glödlampor till både hel, halv och dimljus.
Men kan man ha 100W ist för 55W?
Kommer det göra någon "stor" skillnad?
Ska man ha blåa eller vita lampor?

Tacksam för svar =)
Senast redigerad av 1 Pinguen, redigerad totalt 0 gånger.
av AnkaN7893
ja 100w gör skillnad, risk att du bränner reflektorerna.

Den blåa färgen på lampor sänker ljusstyrkan så då är vanliga lampor bättre. Vill du ha starkt ljus samt blåare färg så e de xenon som gäller:)
Användarvisningsbild
av Pinguen
Okej.
Men el-systemet kan inte ta stryk av stackare lampor då? (e noob på det här med lampor =)
Hittade "jätte" vita lampor nu =) kanske får bli såna ist ;)
av rid54
Tveksamt om det är tillåtet med 100 W lampor till halvljuset, för det första. Sedan är det ju nästan en fördubbling av strömförbrukningen och jag har varit med om (inte på Volvo iofs) att omkopplare/reläer och ledningar tagit stryk (värmeutveckling) av denna högre belastning. Ofärgade lampor är bäst; ju mer av glödtrådens energi som släpps ut desto bättre i mörkret. All färgning är ju fråga om att bromsa delar av spektrumet, dvs en blå lampa håller tillbaka andra färger än den blå i viss utsträckning. Känns inte nödvändigt i höstmörker, tycker jag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Orginal sladdar till och i strålkastarna är ganska klena, och det är ju inte ovanligt att reläerna i CEM går sönder så de är ju inte direkt överdimensionerade de heller. Så mer än 55W rekomenderar inte jag.
Användarvisningsbild
av Pinguen
tack för svaren =)
Användarvisningsbild
av enklast
Om du lyckas få dom att lysa utan att bränna relän så får du riktigt starkt ljus som lyser upp en hel skog..!
...ett par månader senare, lagom till vintern så kanske du kan lysa upp 1 gran. :shock:

De flesta reflektorer i hel/halvljus-strålkastarna mattas av värmeutvecklingen från 100w.
Det enda som hjälper då är 1000w lampa. :wink:

Matta reflektorer ger dessutom en 2:a på besiktning. :x

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]

Hej Jag har några mindre lackskador på[…]

Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]