Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har 3 fel på bilen:
Det första felet, som jag fick senast idag när jag startade bilen, då dör den bara direkt (startar, upp på tusen varv, direkt ner i döden). Startade om några gånger, sen höll jag lätt på gasen när jag startade för att den inte skulle dö direkt. När den väl inte dog direkt fick jag hålla på gasen lite för att den skulle varva upp, den gjorde lite motstånd, hostade och hade sig. Kring två minuter av att ha tvingat bilen vara i liv räckte det med en omstart så gick den som den skulle igen. Detta händer lite då och då när man startar bilen.

Det andra felet jag får, som säkert kan ha med laddtrycket att göra, är att den sänker bilens effekt ibland (troligtvis för att den får för högt laddtryck?) och gör det svårt att köra om på motorvägen då man kör med typ 140hk eller nått.

Det tredje felet, och det som märks nästan jämt, är tomgången i färd. Efter att ha kört någon minut märker jag att tomgången blir allt lägre, till slut går den ner till 0 när jag kopplar vid exempelvis rondeller/rödljus/korsningar. Då dyker den direkt ned till noll, hostar till och är uppe på tusen, dyker ned till noll, hostar, tusen, om och om igen. Snabb omstart av bilen så håller den tomgången som den skall igen.

Felen är intr alltid där, ibland går bilen som en klocka.. Dock är som sagt fel tre i princip alltid där när man kört två mil motorväg..

Hittills har jag bytt spolar, stift, Bränslefilter och lmm. Även gjort rent tomgångsmotorn. Har kollat felkoder hos riktig mekaniker och fick då bara för högt laddtryck. Någon aning om vad det kan vara och vad jag skall hitta på?

Tack på förhand.

Edit: Kan tillägga att det hackar kraftigt i motorn på låga varv ibland, och att den ibland är totalt kraftlös när jag växlar ner till trean för en rondell, dock vaknar den igen när jag lägger i tvåan.
Felet du beskriver låter nästan som dom felen jag hade på min T4a när lmm var defekt.

Pendlande tomgång, kraftlös=grundladdtryck återställdes med en omstart.
Dock startade min utan problem.

Du har ju bytt lmm men kanske kablaget är dåligt.
Visar temp.mätaren korrekt värde?
Spontant skulle jag gissa på något luftläckage någonstanns.

För övrigt är det väl inte svårt att köra om på en motorväg med två filer, oavsett effekt?
MartinS skrev:Spontant skulle jag gissa på något luftläckage någonstanns.

För övrigt är det väl inte svårt att köra om på en motorväg med två filer, oavsett effekt?
Nja, men om man ser att det är dags att göra en snabb fartökning för att ta sig förbi ett följe lastbilar före en backe eller så är det obekvämt att inte komma in i omkörningsfilens hastighet så fort som man väntar sig.
DannePe skrev:Felet du beskriver låter nästan som dom felen jag hade på min T4a när lmm var defekt.

Pendlande tomgång, kraftlös=grundladdtryck återställdes med en omstart.
Dock startade min utan problem.

Du har ju bytt lmm men kanske kablaget är dåligt.
Visar temp.mätaren korrekt värde?
Motortempmätaren? Ja, den tar sig upp till mitten och ligger där. Huruvida det är rätt värde kan jag inte uttala mig om ;)
När jag talar om totalt kraftlös med min T4 menar jag totalt kraftlös, det händer alltså ingenting när jag trycker på gasen då..
Bilen startar oftast bra sålänge den inte är i fel3-läget, då kan den inte hålla tomgången utan dör direkt om jag inte hjälper den med gasen i en minut eller så och sedan startar om, detta är ett relativt sällsynt problem men det händer lite då och då.

Motorlampan lyser nu igen så tänkte ta och läsa ut den felkoden, om det bara är laddtryck för hög signal eller vad det nu var jag fick senast får jag nog lämna in den till bilia på felsökning. Någon som har dåliga erfarenheter av det?
Jonas_latt skrev:Var felsöker du? Att motorn 'spikar' laddar för mycket är absolut inte bra.
Farligt för motorn.

Vet du om de felsökte med vida?
För vida brukar också tala om vad felet beror på.

Var bor du? Jag har nämligen vida
Jag bor i göteborg! Kollar felkoder hos autotrim, vet inte vilket program han använder men man ser hela felkoden och en "rubrik" typ på vad det är, i detta fallet "Laddlufttrycksgivare: För hög signal" om jag inte missminner mig, jag har nog skrivit laddtrycksgivare innan men det är fel... jag har beställt en mappsensor och skall byta ut den när jag får den nästa vecka så får vi se om det gör någon skillnad!
Vida är det bara Volvo som har. Plus såna som har köpt kopior på nätet.
Så de har nog tyvärr inte vida. Vida visar felkoder. Och hur man ska felsöka för att hitta felet m.m.
Jag bor tyvärr i Skövde annars kunde jag felsöka.
Jag bytte mappsensorn idag, den som gett felkod. Har hittills bara lyckats få bilen att dö vid ett rödljus+inbromsning. Får se om se övriga felen är kvar och om jag kan få en felkod i dagarna kanske..

Edit: jag har väl två mappsensorer? Den andra kanske är den som bråkade? Inget dyrt ingrepp att byta denna iaf, skulle kunna skaffa den andra också om jag får veta var den sitter!

Edit2: Känns som att bilen går bättre nu än den gjort innan, den började bråka 2 gånger idag och när den väl gjorde det slutade den inte förrän jag startade om bilen med nyckeln. (Innan har det krävts att jag "levt med skiten" några minuter innan en omstart hjälper) När den dör vid frikoppling och jag rullar igång den igen fortsätter den dö vid frikopplingar, men ett vred på nyckeln löser det. Ingen motorlampa än..
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]