- fre 05 jul 2013, 23:15
#767599
Jag har precis köpt en v40 -97 med Renault-låda där växellådan "väser" när man kör (slutar låta om man kopplar ur). När jag sökt runt lite verkar det som att det handlar om ett lager. Jag provade att fylla på olja i växellådan men efter ca en liter började oljan rinna ur. Jag tror det kommer från stället där växelföraren går in (svårt att se eftersom det finns kåpor överallt, dock kommer oljan INTE från kardan eller från hålet jag fyller på.
Det är väl kanske inte en förhastad slutsats att lagret låter pga för lite olja (under en längre tid?).
Om jag ska byta växellåda eller byta lager kanske är en svår fråga. Men frågan är om man kan få tyst på lagret om man tätar oljeläckan. Någon som vet?
Historien upprepar sig (kanske?): Min första bil jag köpte som 16-åring var en Simca 1100 med "trasig koppling". Även den bilen fick jag köpa billigt. Det visade sig att växellådan var tom på olja och den lät bedrövligt. Efter att ha fyllt på olja gick bilen bra igen.
Vänligen,
Håkan (ny på forumet och har inte ägt en volvo på minst 20 år. Är uppvuxen med Amazon, 140 och 240. På den tiden var det lite mer luft i motorrummet.)
Det är väl kanske inte en förhastad slutsats att lagret låter pga för lite olja (under en längre tid?).
Om jag ska byta växellåda eller byta lager kanske är en svår fråga. Men frågan är om man kan få tyst på lagret om man tätar oljeläckan. Någon som vet?
Historien upprepar sig (kanske?): Min första bil jag köpte som 16-åring var en Simca 1100 med "trasig koppling". Även den bilen fick jag köpa billigt. Det visade sig att växellådan var tom på olja och den lät bedrövligt. Efter att ha fyllt på olja gick bilen bra igen.
Vänligen,
Håkan (ny på forumet och har inte ägt en volvo på minst 20 år. Är uppvuxen med Amazon, 140 och 240. På den tiden var det lite mer luft i motorrummet.)