Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bangrapp
Jag har precis köpt en v40 -97 med Renault-låda där växellådan "väser" när man kör (slutar låta om man kopplar ur). När jag sökt runt lite verkar det som att det handlar om ett lager. Jag provade att fylla på olja i växellådan men efter ca en liter började oljan rinna ur. Jag tror det kommer från stället där växelföraren går in (svårt att se eftersom det finns kåpor överallt, dock kommer oljan INTE från kardan eller från hålet jag fyller på.

Det är väl kanske inte en förhastad slutsats att lagret låter pga för lite olja (under en längre tid?).

Om jag ska byta växellåda eller byta lager kanske är en svår fråga. Men frågan är om man kan få tyst på lagret om man tätar oljeläckan. Någon som vet?

Historien upprepar sig (kanske?): Min första bil jag köpte som 16-åring var en Simca 1100 med "trasig koppling". Även den bilen fick jag köpa billigt. Det visade sig att växellådan var tom på olja och den lät bedrövligt. Efter att ha fyllt på olja gick bilen bra igen.

Vänligen,
Håkan (ny på forumet och har inte ägt en volvo på minst 20 år. Är uppvuxen med Amazon, 140 och 240. På den tiden var det lite mer luft i motorrummet.)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Med största sannolikhet är det urtrampningslagret som gett upp. Sitter inte inuti själva lådan utan innanför sprängkåpan som är den del av lådan där kopplingvajern/länkaget går in.

Edit: detta lager har inget att göra med oljan i lådan.
av bangrapp
Skruvade lite idag och kollade. Det kan visst vara från dammasken vid drivaxeln som det läcker olja. Det ser tom ut som det troligen är det. Jag ska prova att fylla på olja samtidigt som jag lyfter bort hjulet och plastskyddet. Då SER jag vart det läcker.

Urtrampningslagret snurrar väl bara när man kopplar ur? Det är när jag trycker ner kopplingen (samtidigt som bilen åker framåt) som det slutar låta.

Kanske är det bara denna man behöver byta: http://www.skruvat.se/Dammskydd-Inre-P10009.aspx
av klacken
Japp,det är den som skallbytas,enda tätningen som finns där. Sen är det ju bara att hoppas den inte gått så länge utan olja att den tagit skada utan tystnar när du hällt i oljan och kört en tid.
av rid54
Om det "väser" med motorn igång, friläge och kopplingen uppe är det garanterat nåt med lådan, typ ett lager. Om det väser endast med bilen i rörelse gäller nog samma sak.... Det är inte sannolikt att det upphör för att du får i rätt mängd olja, eftersom oljan lär stänka omkring i lådan ändå, men självklart ska man kunna fylla till nivåpluggen utan att det rinner ut. Låter som en dålig packbox, eller om det är damasken som ska hålla tätt.

Lät batteriet ladda längre och hoppade i[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]

Kamremmen är "inget problem" (ä[…]